W zestawieniach obiektów edukacji leśnej są wymieniane: ośrodki edukacji, zielone klasy (leśne wiaty edukacyjne), izby edukacji leśnej, leśne ścieżki edukacyjne, punkty/powierzchnie edukacji leśnej (związane z gospodarką leśna, np. szkółki leśne, drzewostany nasienne, obiekty małej retencji), inne obiekty wykorzystywane w edukacji leśnej, nie związane wprost z gospodarką leśną, częściej z ochroną przyrody, np. rezerwaty przyrody, użytki ekologiczne, ogrody i parki dendrologiczne.
Mała dziewczynka złożyła mi propozycję: A może kupisz mi słodziaka? Kupiłam – to był bóbr, ponieważ tylko jego brakowało jej do kolekcji.
Otrzymałam niezwykłą przesyłkę; niezwykłą ponieważ zawierała wydanie specjalne ECH LEŚNYCH "LASY DLA NIEPODLEGŁEJ".
Nie wiem, czy tak jest we wszystkich podręcznikach do przyrody, ale w tych mi znanych temat grzybów jest zaplanowany do realizacji pod koniec roku szkolnego. Czyli wiosną!!! A wiosna to czas budzącej się przyrody: rozwijających się liści, kwitnących roślin, śpiewających ptaków... Czas grzybów to przełom lata i jesieni. Wówczas las pachnie rozkładającą się ściółką. Grzyby są wszędzie i to w najróżniejszej postaci.
Syn mojej znajomej otrzymał w szkole zadanie: - Oblicz wiek drzewa, znając obwód pnia na wysokości jednego metra. No i znajoma zwróciła się do mnie: - Znasz jakiś wzór?
Pewnie mieszkańcom ta nazwa ulicy nie przeszkadza. A może nie wiedzą o tym, że to co samcom jeleni wyrasta na głowie to nie są rogi. A ponieważ w lasach trwa rykowisko*, jest okazja aby temat poruszyć.
We środę powędrowałam do lasu z uczniami klasy 2 i 3. Był piękny, słoneczny dzień. I w tym słońcu zauroczyły nas pajęcze sieci. Było ich bardzo dużo, rozpięte były na różnej wysokości i tak cudnie „iskrzyły”. Dzieci były nimi zafascynowane; obserwowaliśmy budowę pajęczyn i to w jaki sposób pająki się po nich poruszają.
Temat warstw lasu w niektórych podręcznikach szkolnych został tak bardzo uproszczony, że pojawiły się błędy. Aż sama się dziwię, że napisałam to tak delikatnie. Bardzo, bardzo, bardzo ... mnie to denerwuje. Tak bardzo, że aż boli.
U leśników – edukatorów rozdzwoniły się telefony, nauczyciele planują zajęcia terenowe. Wśród nich są nauczyciele przyrody w klasie IV, na których podstawa programowa nakłada szczególne zadania.
Bardzo ciekawa broszura; jest do pobrania ze strony Lasów Państwowych: https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/publikacje/do-poczytania/copy_of_wilczym-szlakiem Przeczytałam ją z wielkim zainteresowaniem. Wiele spraw mi się wyjaśniło, wiele zrozumiałam.
7 sierpnia odniosłam się do obowiązującej podstawy programowej. Dostępna jest na stronie: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf Wskazałam treści, które mogą być istotne dla leśników – edukatorów podczas zajęć z przedszkolakami. Tym razem będzie o treściach istotnych podczas zajęć z uczniami klas 1-3 szkoły podstawowej. Zajęcia z leśnikiem mogą uzupełnić to, o czym uczą się (lub będą się uczyli) w szkole.