Przyroda w klasie 4.

U leśników – edukatorów rozdzwoniły się telefony, nauczyciele planują zajęcia terenowe. Wśród nich są nauczyciele przyrody w klasie IV, na których podstawa programowa nakłada szczególne zadania.
30.08.2018

U leśników – edukatorów rozdzwoniły się telefony, nauczyciele planują zajęcia terenowe. Wśród nich są nauczyciele przyrody w klasie IV, na których podstawa programowa nakłada szczególne zadania.

„... Nadrzędnym celem przedmiotu przyroda w klasie IV jest przybliżenie uczniowi najbliższego otoczenia, stworzenie możliwości poznania składników krajobrazu i zależności zachodzących w przyrodzie. Obszarem działania powinna być przede wszystkim okolica szkoły i miejsca zamieszkania. Osiągnięcie tego celu odbywa się przez obserwację, badanie, doświadczanie i komunikowanie się z innymi. ...”

Treści kształcenia ujęto w VII punktach i w każdym są zagadnienia, które można zrealizować w lesie. Np.:

  1. Sposoby poznawania przyrody. Uczeń: 3) podaje przykłady wykorzystania zmysłów do prowadzenia obserwacji przyrodniczych;
  2. Orientacja w terenie. Uczeń: 6) odczytuje informacje z planu i mapy, posługując się legendą;

III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody. Uczeń: 7) opisuje zasady bezpiecznego zachowania się podczas występowania niebezpiecznych zjawisk pogodowych (burzy, huraganu, zamieci śnieżnej);

  1. Ja i moje ciało. Uczeń: 5) bada współdziałanie zmysłu smaku i węchu;
  2. Ja i moje otoczenie. Uczeń: 6) rozpoznaje rośliny trujące oraz zwierzęta jadowite i inne stanowiące zagrożenie dla życia i zdrowia;
  3. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń: 7) rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły;

VII. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły. Uczeń: 4) charakteryzuje współczesny krajobraz najbliższej okolicy;

Dla leśników – edukatorów szczególnie istotny jest punkt VI:

  1. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:

8) podaje nazwy warstw lasu, porównuje warunki abiotyczne w nich panujące; rozpoznaje podstawowe gatunki roślin i zwierząt żyjących w lesie oraz przyporządkowuje je do odpowiednich warstw lasu; wymienia zasady właściwego zachowania się w lesie.

10) rozpoznaje pospolite grzyby jadalne i trujące, opisuje znaczenie grzybów w przyrodzie i życiu człowieka.

W przededniu nowego roku szkolnego

życzę wszystkim samych satysfakcjonujących zajęć!

Hanka

edukator@erys.pl