Czy wiecie, w których regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych przeprowadzono w 2012 roku najwięcej lekcji terenowych, spotkań leśników w szkole i lekcji w izbach edukacyjnych? Odpowiedź znajdziecie w wydawnictwie GUS: Domaszewicz B. (kier.). 2013. Główny Urząd Statystyczny. LEŚNICTWO FORESTRY 2013, Warszawa.
ŻYCZĘ WSZYSTKIM CUDOWNYCH ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA ORAZ SAMYCH SŁONECZNYCH DNI W NOWYM ROKU
Właśnie wróciłam z Tucholi i zanim wpadnę w wir gotowania (bo sprzątanie mam już za sobą) szybciutko opiszę, tak na gorąco, moje wrażenia po spotkaniu ze studentami Leśnictwa Wyższej Szkoły Zarządzania Środowiskiem. Do szkolenia przygotowałam się solidnie; postanowiłam wreszcie uporządkować swoja wiedzę i doświadczenie, i przekazać to wszystko studentom „w pigułce”, w ciągu 8 godzin.
Odwiedziłam w piątek leśnika-edukatora z sąsiedniego nadleśnictwa. Uwielbiam jego opowieści. Ma duże doświadczenie oraz dar opowiadania, dlatego spotkania z nim są wyjątkowo barwne.
Zachwyciłam się nowym czasopismem Głos Przyrody - edukacyjnym magazynem dla małych i dużych. Ukazał się NR 1 X-XII 2013; w przygotowaniu jest już numer 2. Przeczytałam wszystko, od strony pierwszej do ostatniej. Zachwyciła mnie staranność przygotowania, dbałość o detale, język, papier (matowy), grafika, kolorystyka, różnorodność treści … Przeczytałam nawet to, co najczęściej pomijam w czasopismach – opisy przyrody. Na dobre słowo zasługuje każdy materiał przedstawiony w tym numerze, wspomnę jednak o jednym. A dlaczego ten? Otóż, małym odkrywcą przyrody jest tam między innymi pięcioletnia Lilka. Mam nadzieję, że „Spacer w przyrodę” będzie serią. Zamieszczony w tym numerze odcinek „Polesia czar, czyli kraina bagien” po prostu mnie zauroczył. Z niecierpliwością czekam na kolejną wyprawę autorki z małą Lilką.
Grudzień jest czasem podsumowań; dotyczy to także Lasów Państwowych. Wszystkie nadleśnictwa wypełniają „Kronikę” – część „Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie”. W „Kronice” gromadzone są roczne sprawozdania z działalności edukacyjnej. Mają formę zestawień tabelarycznych – wzory są załączone do Zarządzenia Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych.
Wczoraj analizowałam zasoby edukacyjne strony www Ministerstwa Środowiska. Szukałam może nie tyle scenariuszy zajęć, tylko pomysłów na nowe aktywności – obserwacje, doświadczenia, eksperymenty… No i nic nie znalazłam. Myślę, że wynika to z faktu, że już niewiele potrafi mnie zaskoczyć.
W październiku opisywałam nowe wydawnictwa Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych – 4 książki z serii „Leśne obserwacje i eksperymenty” („Wygląd”, „Woda”, „Światło”, „Zmysły”). Tym razem coś dla maluchów: „Od nasionka do książki” i „Domy zwierząt”. Są to kolorowanki z naklejkami; są pogodne i kolorowe. Myślę, że spodobają się najmłodszym.
Myślę, że nauczyciele, którzy przyjeżdżają z uczniami na spotkanie z leśnikiem, nie wiedzą o Zarządzeniu nr 57/2003 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. Zarządzeniem tym wprowadzono do stosowania w Lasach Państwowych: 1. Kierunki rozwoju edukacji leśnej w Lasach Państwowych; 2. Wytyczne do tworzenia programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie.
Po zakończeniu I wojny światowej, 11 listopada 1918 przekazano naczelne dowództwo wojskowe Józefowi Piłsudskiemu. W tym czasie w spalskiej rezydencji widoczne są duże zniszczenia wojenne. W trakcie działań wojennych pałace rezydencji zostały zamienione na szpitale wojskowe, a znaczną część wyposażenia Niemcy wywieźli do pałaców dostojników niemieckich. Żandarmeria niemiecka i niemieccy urzędnicy cywilni opuścili Spałę 12 listopada 1918 roku.
Ostatnio na stronie www Nadleśnictwa Spała wyczytałam, że 27 lipca oddano tu do użytku ścieżkę sportowo – turystyczną. Dzisiaj wreszcie nadarzyła się okazja, aby ją obejrzeć. Ścieżka łączy budynek Nadleśnictwa z Domem Pamięci Walki i Męczeństwa Leśników i Drzewiarzy im. Adama Loreta. Wędrówkę można rozpocząć albo od Nadleśnictwa, albo od Domu Pamięci. W obu miejscach są tablice z mapką i regulaminem.
Będąc we wrześniu w Borach Tucholskich dowiedziałam się, że na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, w kilku ośrodkach bardzo dobrze jest rozwinięta edukacja zintegrowana – nauczyciele różnych przedmiotów wspólnie z leśnikami realizują treści edukacyjne przedmiotów nie tylko przyrodniczych. Niestety, nie mam żadnych materiałów, które by to potwierdzały. Informacja ta jednak zainspirowała mnie do przeanalizowania podstawy programowej pod tym właśnie kątem.