Wieże widokowe w edukacji

W zestawieniach obiektów edukacji leśnej są wymieniane: ośrodki edukacji, zielone klasy (leśne wiaty edukacyjne), izby edukacji leśnej, leśne ścieżki edukacyjne, punkty/powierzchnie edukacji leśnej (związane z gospodarką leśna, np. szkółki leśne, drzewostany nasienne, obiekty małej retencji), inne obiekty wykorzystywane w edukacji leśnej, nie związane wprost z gospodarką leśną, częściej z ochroną przyrody, np. rezerwaty przyrody, użytki ekologiczne, ogrody i parki dendrologiczne.
28.10.2018

W zestawieniach obiektów edukacji leśnej są wymieniane: ośrodki edukacji, zielone klasy (leśne wiaty edukacyjne), izby edukacji leśnej, leśne ścieżki edukacyjne, punkty/powierzchnie edukacji leśnej (związane z gospodarką leśna, np. szkółki leśne, drzewostany nasienne, obiekty małej retencji), inne obiekty wykorzystywane w edukacji leśnej, nie związane wprost z gospodarką leśną, częściej z ochroną przyrody, np. rezerwaty przyrody, użytki ekologiczne, ogrody i parki dendrologiczne.

No i gdzie zaliczyć wieże widokowe?
Nie mam pojęcia!

Nie miało to jednak wpływu na przebieg zajęć. Było fantastycznie!

Grupa 22 uczniów pokonała 4.5 kilometra, aby wdrapać się na wieżę widokową. Tyle samo, aby wrócić do szkoły. W sumie przeszli 9 kilometrów! Dali radę i było warto. Z wieży roztaczał się fantastyczny krajobraz; i to on był celem wyprawy.

Zadaniem uczniów było wykonanie mapy krajobrazu

Określali kierunki geograficzne, opracowywali legendę ... To było wyzwanie!

Podobnych wież widokowych jest w miejscach ciekawych krajobrazowo bardzo dużo. Sporo obserwowałam ich na bagnach biebrzańskich. To pewnie dla ornitologów i miłośników łosi.

Wieże widokowe warto wykorzystać podczas zajęć m.in. z uczniami klas czwartych:

  • uczą się o składnikach przyrody ożywionej, nieożywionej i o tym, że wytwory działalności człowieka nie są składnikami przyrody;

     

  • poznają krajobraz;

     

  • określają kierunki geograficzne, uczą się orientować w terenie.

     

To wszystko łączę w trakcie jednych zajęć. Uczniowie otrzymują kartkę z narysowanym okręgiem. Wyjaśniam, że środek to miejsce wieży na której stoją. Ich zadania to: zorientowanie wykonywanej mapy; nadanie jej tytułu, zapisanie daty i autora, wykonanie mapy i opisanie legendy (trzy kolumny – przyroda ożywiona, przyroda nieożywiona, wytwory człowieka). Uczniowie rysowali drzewa i krzewy, stawy, rzekę, ptaki, pociąg, trzciny, drogę, kosze na śmieci, wiaty edukacyjne, plac zabaw ... Sporo tego, ponieważ teren jest przepiękny krajobrazowo.

Ponieważ podczas naszej wyprawy było zimno i wiał wiatr uczniowie na wieży wykonali ołówkiem szkic, a mapy dopieszczali przy ognisku. 
13832.jpg

Hanka

edukator@erys.pl