Dzieci w klasie pierwszej szkoły podstawowej powinny między innymi znać warunki konieczne dla rozwoju zwierząt w szkolnych hodowlach (wg podstawy programowej). Mogą je poznać w różny sposób, np. podczas wizyty w ogrodzie zoologicznym, czy oglądając czasopisma i książki. Mogą także założyć swoją hodowlę owadów, opiekować się nimi i obserwować.
Rożek T. 2013. Nauka to lubię. Od ziarnka piasku do gwiazd. A dalej nie wiem jak opisać, ponieważ nie podano jednoznacznie wydawcy (myślę, że jest to TVN S.A. i Wydawnictwo W.A.B.). Jest tu wymieniony między innymi program „Dzień dobry TVN”; w którym śledzę sposób, w jaki autor przybliża zagadnienia naukowe. No i już dwa razy zostałam zainspirowana… ostatnio sposobem, w jaki można porównać masę (taka specyficzna waga). Potrzebne: kółko, sznurek i dwa kubki jednorazowe. Wykorzystam to do pokazania, ile wody może zatrzymać kępka mchu.
Najwyższy już czas, aby przygotować budki do nowego sezonu lęgowego. Nieusunięte zeszłoroczne gniazda są siedliskiem pasożytów. Poza tym, nagromadzone przez kolejne lata czynią budkę niezdatną do dalszego zajmowania. Ptaki mają coraz mniej miejsca, a jaja i pisklęta są zbyt blisko otworu wlotowego; są przez to narażone na łapy drapieżników.
Nie wiem jak bym sobie bez tego zwrotu poradziła. Otóż miałam zajęcia z 6-7 latkami i w pewnym momencie przestałam kontrolować sytuację. Nagle wszystkie zaczęły mówić, coś robić… Próbowałam jakoś grupę uciszyć, jednak nic z tego nie wychodziło. Tu muszę podkreślić, że dzieci były grzeczne, lecz jak to dzieci, gdy tracą zainteresowanie to nie udają, że jest inaczej. Podobnie, gdy coś bardzo je wciąga to wchodzą w to na 100%. I gdy tak się zastanawiałam jak z tego wybrnąć, zwróciła się do mnie mała dziewczynka.
Jak zawsze przed nowym sezonem edukacyjnym przegląd zegarka. Nie chodzi – jutro wypad do zegarmistrza aby zmienić baterię. Z zegarka korzystam tylko podczas spotkań edukacyjnych; nigdy nie biorę ze sobą telefonu lub go wyłączam. Zegarek ten ma dla mnie wartość sentymentalną – jesteśmy razem już 20 lat!
d zawsze staram się zrozumieć polską szkołę, jej sukcesy i porażki. Interesuję się wszystkim co z nią związane. Dlatego raport „Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą” czytałam jak dobrą powieść. Wiele faktów mnie zaskoczyło, wiele zrozumiałam, a jedna bardzo ucieszyła!
W Kalendarzu z lasu 2011-2012 jest opisane ciekawe doświadczenie Zabawy drewna z prądem. Wynik powinien być taki, że przez obwód z grafitem płynie prąd, a gdy zostaje on zastąpiony drewnem, prąd nie płynie. Na zajęciach nie zawsze to wychodziło, co mnie bardzo intrygowało. To znaczy przez obwód z drewnem prąd nigdy nie płynie, jednak różnie to jest z grafitem. Jakoś długo nie mogłam się z tym uporać, przestałam wykorzystywać to doświadczenie na zajęciach z uczniami. Ostatecznie w niedzielę postanowiłam rozwikłać zagadkę. Zajęło mi to 5 (słownie: pięć) minut. Wyświetliłam sobie informację w Wikipedii o ołówkach i wszystko stało się jasne, wkład z czystego grafitu ma tylko ołówek 9B:
Bajka Guzik nie jest o guziku w najczęściej kojarzonym znaczeniu tego słowa, czyli o czymś służącym do zapinania ubrań i ozdoby. Jest o małym koziołku – sarnie.
To doświadczenie miałam ochotę przeprowadzić z uczniami już dawno temu. Jednak tak się składało, że wczesną wiosną i zimą nie było zapotrzebowania ze strony nauczycieli na temat zwierząt żyjących/zimujących w ściółce. A z kolei późną wiosną, latem i jesienią wystarczy odgarnąć ściółkę i wszystko widać. Ponieważ zima jaka jest taka jest, postanowiłam zrealizować ciągle odkładane doświadczenie; wybrałam się do sklepu celem zakupienia lejka, następnie do lasu po ściółkę.
Ostatnio nauczyciel przyrody zadał mi pytanie, które pobudziło mnie do przeanalizowania wielu spotkań z uczniami: „Z którymi definicjami/pojęciami przyrodniczymi mają problem uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej podczas lekcji w lesie?”
0 lat temu, 28 czerwca 1924 roku decyzją Prezydenta utworzono Polskie Lasy Państwowe. Ówczesny Prezydent – Stanisław Wojciechowski podpisał tego dnia rozporządzenie o statucie przedsiębiorstwa Polskie Lasy Państwowe, które wprowadziło między innymi funkcjonującą do dzisiaj trójstopniową strukturę administracyjną. W historii Kraju był to trudny okres. Po prawie półtorawiekowej niewoli, w roku 1918 powstała niepodległa Polska. Średnia lesistość wynosiła wówczas 23%. Dla porównania obecnie wynosi 29,3% (wszystkich form własności). Gospodarkę leśną rozpoczęto od likwidowania zniszczeń z okresu I wojny światowej, szczególnie dotkliwych na terenach byłego zaboru rosyjskiego.