Jakie cele starają się osiągnąć nauczyciele przyrody pracując z uczniami?

d zawsze staram się zrozumieć polską szkołę, jej sukcesy i porażki. Interesuję się wszystkim co z nią związane. Dlatego raport „Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą” czytałam jak dobrą powieść. Wiele faktów mnie zaskoczyło, wiele zrozumiałam, a jedna bardzo ucieszyła!
07.02.2014

d zawsze staram się zrozumieć polską szkołę, jej sukcesy i porażki. Interesuję się wszystkim co z nią związane. Dlatego raport „Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą” czytałam jak dobrą powieść. Wiele faktów mnie zaskoczyło, wiele zrozumiałam, a jedna bardzo ucieszyła!

Otóż dowiedziałam się, że od roku szkolnego 2014/15, wiedza z przedmiotów przyrodniczych nie będzie już bezpośrednio sprawdzana. Zatem wpływ nauczania przyrody na uzyskany wynik będzie ograniczony do kształtowania ogólnych, ponadprzedmiotowych umiejętności.

Fakt ten wpłynął niewątpliwie na odpowiedzi nauczycieli na zadane pytanie „Pracując z uczniami, nauczyciel przyrody stara się osiągnąć różne cele. Które z nich są dla Pani/Pana najważniejsze?” Oto odpowiedzi:

  1. miejsce – Przekazanie uczniom wiedzy i umiejętności praktycznych, przydatnych w życiu.
  2. miejsce – Przekazanie uczniom wiedzy przyrodniczej potrzebnej jako podbudowa dla dalszych etapów kształcenia.
  3. miejsce – Zaciekawienie uczniów przyrodą i zachęcenie do jej samodzielnego poznawania.
  4. miejsce – Rozwijanie u uczniów umiejętności ogólnych.
  5. miejsce – Uwrażliwienie uczniów na przyrodę i nauczenie szacunku dla niej.
  6. miejsce – Dobry wynik uzyskany przez uczniów w sprawdzianie zewnętrznym w klasie szóstej.

A więc dzieci nie będą już uczone pod sprawdzian. Najważniejsze jest przekazywanie uczniom wiedzy i umiejętności. I co ciekawe nieco większy nacisk jest położony na kompetencje przydatne w życiu niż na wiedzę stanowiącą podbudowę dalszych etapów kształcenia.

W raporcie więcej takich „perełek”. Jest udostępniony na stronie:

http://eduentuzjasci.pl/pl/publikacje-ee-lista/raporty/185-raport-z-badania/diagnoza-potrzeb-nauczycieli-przyrody/965-diagnoza-potrzeb-nauczycieli-przyrody.html

 Hanka

edukator@erys.pl