Lasy Państwo wydają ciekawą serię zeszytów edukacyjnych „ Poznać i zrozumieć las”. Adresowana jest do młodzieży gimnazjalnej. Do tej pory ukazało się pięć tytułów: „Na początek ekologia”, „O ścinaniu drzew”, „Lasów przybywa”, „Funkcje lasu”, „Ludzie i las”. W przygotowaniu jest kolejnych pięć. Ich walorem jest nie tylko wysoki poziom merytoryczny, ale także różnorodność autorów. Są to leśnicy: terenowcy, leśnicy-edukatorzy, nauczyciele, naukowcy, pracownicy dyrekcji generalnej LP.
Dostałam dzisiaj niezwykły prezent – torbę piór. Mogę więc zaplanować zajęcia pod roboczym tytułem „Co się stanie, gdy wypierzemy kaczkę”. Najpierw zapytam dzieci, jak to się dzieje, że pióra nie nasiąkają wodą? A później popłyniemy ... Na koniec dojdziemy do wniosku, że wypranie piór spowodowało zmycie ochronnej warstwy wydzieliny gruczołu kuprowego. W konsekwencji pióro nasiąka wodą. Fajnie to wychodzi – robiłam.
Szukając pomysłów na bieg terenowy trafiłam na broszurę, którą dostałam w prezencie będąc ostatnio w dyrekcji generalnej Lasów Państwowych. Jest to arkusz o wymiarach 70 cm x 42 cm, w taki sposób złożony, że powstaje „książeczka”: Klucz do rozpoznawania drzew i krzewów leśnych
Na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie jest realizowana druga edycja studiów podyplomowych „Edukacja przyrodniczo-leśna” (http://les.ur.krakow.pl/epl/). Tydzień temu miałam wielką przyjemność podzielić się swoim doświadczeniem.
Miałam plan: przeprowadzić zajęcia w 30 najbliższych placówkach edukacyjnych. Dzisiaj został zrealizowany, a nie było lekko. Najpierw wyprawa do szkoły; rozmowa z nauczycielem lub dyrekcją; umówienie lekcji; później zajęcia.
Przypomniała mi się sytuacja, która miała miejsce kilka lat temu. Podczas zajęć w lesie pokazywałam uczniom siwki grabu i zwróciłam się do nich: Widzicie? Siewki drzew także tworzą runo leśne. Wówczas nauczycielka poprosiła mnie szeptem, abym nie ciągnęła tego wątku, bo uczniowie mają inaczej opisaną warstwową budowę lasu i źle wypadną na teście. Pomijając wątek nauczania „pod egzamin”, zainteresowałam się tym, jak jest w podręcznikach przedstawiany skład runa leśnego. Ujmując ogólnie – jest bardzo różnie, w zależności od podejścia autorów podręczników (i ich wiedzy o lesie).
Wiedziałam, że kiedyś temat mnie dopadnie Na dzień dobry usłyszałam wczoraj: - A dlaczego ścinane są drzewa? - A opowie nam pani o Puszczy Białowieskiej?
Jakie było moje zdziwienie, gdy otrzymałam zamówione w Ośrodku Rozwojowo-Wdrożeniowym Lasów Państwowych książki. Kartkuję, a tu same ilustracje! Zamówiłam książki rekomendowane przez znajomych, lecz nic o nich nie wiedziałam. Jednak okazało się, że zakup był udany. Do książek dołączone są płyty. Trochę się zmartwiłam, że mój komputer sobie z nimi nie poradzi (delikatnie pisząc, jest archaiczny). Jednak udało się!!!
Umawiając piątkowe zajęcia jak zawsze zapytałam nauczycielkę, czy może zależy jej abym poruszyła jakiś temat. Odpowiedziała, że będzie przerabiała z uczniami Puszczę Amazońską, więc może coś o lasach tropikalnych … Pomyślałam: „Stało się, los zadecydował, że mam wejść na drogę edukacji dla zrównoważonego rozwoju”. Nie jest tajemnicą, że nie miałam odwagi poruszać tej tematyki. Uważałam, że zbyt mało wiem i nie potrafiłam łączyć jej z edukacją leśną. Zadanie, jak to ja, potraktowałam jako wyzwanie. Przygotowałam się bardzo solidnie. Skorzystałam z gotowego scenariusza Centrum Edukacji Obywatelskiej „Wszystkie drogi prowadzą do lasu”. Nie wykorzystałam go w całości i trochę zmodyfikowałam, jednak zawsze łatwiej coś zmienić niż wymyślać od nowa.
Miałam ostatnio zajęcia z gimnazjalistami. Wcześniej nic o uczniach nie wiedziałam, i z perspektywy czasu oceniam, że bardzo dobrze się stało. Niepotrzebnie bym się spięła… Dopiero po zajęciach się dowiedziałam, że średnia klasy wynosi powyżej 4! Uczniowie są inteligentni, dyskutujący, mający własne zdanie i nie zawsze akceptujący dodatkowe zajęcia i proponowane metody pracy. Mi na szczęście poszło gładko.
Na stronie www Lasów Państwowych (LP) znajduje się artykuł „Priorytety działań i rezultaty COP 21”. Jest to sprawozdanie z konferencji zorganizowanej 28 grudnia 2015 roku, na której prof. Jan Szyszko, minister środowiska przedstawił główne zamierzenia resortu oraz omówił porozumienie jakie osiągnięto na Konferencji Klimatycznej COP 21 (Paryż).