Ciekawskie dzieci

Wiedziałam, że kiedyś temat mnie dopadnie Na dzień dobry usłyszałam wczoraj: - A dlaczego ścinane są drzewa? - A opowie nam pani o Puszczy Białowieskiej?
29.01.2016

Wiedziałam, że kiedyś temat mnie dopadnie Na dzień dobry usłyszałam wczoraj: - A dlaczego ścinane są drzewa? - A opowie nam pani o Puszczy Białowieskiej?

Pytań było więcej, a jedna dziewczynka rozpędziła się i zagadnęła o lasy tropikalne. Niby nic dziwnego, dzieci zadają pytania. Ale to były dzieci z drugiej klasy szkoły podstawowej!

Wyjaśniłam im (opisując to bardzo ogólnie), że drzewa podobnie jak wszystkie żywe organizmy mają swój cykl życiowy. Gdy osiągną pewien wiek (różny dla różnych gatunków) przestają intensywnie przyrastać i zaczynają chorować. Wówczas są ścinane (pozyskiwane jest drewno), a w to miejsce sadzone są nowe drzewa (lub wyrastają z opadłych nasion). Jednak część drzew leśnicy zostawiają do naturalnej śmierci. Są potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania lasu, np. wiele organizmów potrzebuje w swoim rozwoju martwego drewna (m.in. kozioróg dębosz).

Później dzieci wykonały „swój las”, podsumowaliśmy zajęcia i na Białowieżę zabrakło czasu. Jednak obiecałam, że opowiem im o Puszczy podczas kolejnego spotkania.

Chyba już pora pochylić się na jakimiś fajnymi zajęciami o Puszczy Białowieskiej… Biorę więc dzisiaj do pociągu lekturę – Echa Leśne; uporządkuję swoją wiedzę. W numerze 3 (621) 2015 jest artykuł poświęcony Puszczy Białowieskiej. Na wszelki wypadek poczytam także o Puszczy Karpackiej (Nr 4 (622) 2015), być może ponownie jakieś dziecko rozpędzi się z pytaniami. 

12271.jpg

Hanka

edukator@erys.pl