Obserwacja bezkręgowców żyjących w ściółce leśnej jest niezwykle atrakcyjna dla uczniów wszystkich etapów edukacyjnych. U uczniów szkół ponadgimnazjalnych te drobne zwierzęta wywołują tyle samo emocji co u uczniów ze szkół podstawowych. Jednak, aby nie zakończyć spotkania stwierdzeniem: w ściółce leśnej żyje dużo różnych bezkręgowców, trzeba się do zajęć przygotować. A systematyka bezkręgowców nie jest jasna i klarowna.
Ostatnio zainteresowałam się, a później zainteresowałam zaprzyjaźnioną szkołę, konkursem „Na pomoc owadom zapylającym”. Głównym organizatorem jest Mazowiecki Zespół Parków Krajobrazowych. Wśród partnerów obok Gminy Piaseczno, Gminy Konstancin-Jeziorna i Koła Pszczelarzy w Piasecznie jest Nadleśnictwo Chojnów.
Jadąc pociągiem można poczytać, czego zawsze mam niedosyt, można robić korektę … a na dworcu Warszawa Śródmieście (w sąsiedztwie peronu) można kupić tanie czasopisma. Ostatnio nabyłam tam przewodnik TAK-TO-DZIAŁA KRÓLESTWO ZWIERZĄT (przeceniony z 29,90 zł do 5 zł). Seria „Tak to działa” popularyzuje wiedzę na tematy przyrodnicze, technologiczne i naukowe
Ulubiony dlatego, że poznając różnorodność organizmów uczniowie dowiadują się, że wyróżnianych jest pięć królestw organizmów: zwierzęta, rośliny, grzyby, bakterie i protisty.
Dzisiaj w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Koluszkach miało miejsce spotkanie z uczniami innych tego typu ośrodków. Uroczystość rozpoczęła się przedstawieniem „Tak wiele od nas zależy …”, które wywarło na mnie ogromne wrażenie. Był tylko ruch i taniec, a na koniec dzieci i młodzież wspólnie z nauczycielami zaśpiewali piosenkę. Przedstawienie było tak bardzo nastrojowe, że nawet na myśl mi nie przyszło robienie zdjęć. I całe szczęście, bo jak później opowiadali opiekunowie, było to dla aktorów wielkie przeżycie, a fotograf to dodatkowy stres.
Kolejne wydawnictwo Lasów Państwowych: Fałtynowicz W. 2016. Porosty Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Środkowopomorskie” (Pomorze Zachodnie), Nadleśnictwo Karnieszewice.
Wczoraj wstąpiłam na chwilę do zaprzyjaźnionej szkoły; zaraz otoczyły mnie dzieci i zasypały dziesiątkami informacji i pytań; jeden chłopiec trzymał na liściu coś małego, czerwonego i ruchliwego, dziewczynka dżdżownicę …
Najpierw dzieliły się wrażeniami i obserwacjami dotyczącymi zmieniającej się przyrody. Jednak w wypowiedziach pojawiły się także inne akcenty, np. „Ludzie się częściej uśmiechają”. Pod koniec rozmowę zdominowały kleszcze. Dzieci stwierdziły – Już są!!! Podzieliły się swoim doświadczeniem na tym polu (ile się komu wbiło w skórę i w jaki sposób zostały wyciągnięte). Jedna z dziewczynek zapytała – A po co one w ogóle są? Opowiedziałam więc o zależnościach pokarmowych i naturalnej selekcji. Nie spodobał im się jednak temat śmierci. No cóż, wiosna to radość i budzące się życie.
Marzec zakończony fajerwerkami – powstał program zielonej szkoły dla uczniów 1. klasy liceum (cztery dni, 30 godzin). Trzy tęgie głowy siedziały nad tym parę godzin. Według mnie program jest fantastyczny. Przyjęliśmy następujące założenia:
Opiszę moje ostatnie działanie w szkole EUREKA w Zalesiu Górnym; fotoreportaż na profilu FB szkoły: https://www.facebook.com/EurekaSzkolaPodstawowa/?ref=ts&fref=ts
utro (21 marca) są trzy święta: PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY, DZIEŃ WAGAROWICZA i MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ LASÓW. Na temat dwóch pierwszych nie będę się rozpisywała, poza zaproponowaniem uczniom tego dnia wyprawy do lasu. Natomiast rozwinę temat trzeciego święta; tegoroczne hasło to: WODA W LASACH.
Brałam udział w dwóch spotkaniach związanych z inicjatywą NOC SÓW – 11 marca przyjechali uczniowie z dwóch szkół podstawowych (40 dzieci + 4 opiekunów); 12 marca przyjechali dorośli oraz grupy rodzinne (25 osób).