Leśne podchody
Opiszę moje ostatnie działanie w szkole EUREKA w Zalesiu Górnym; fotoreportaż na profilu FB szkoły: https://www.facebook.com/EurekaSzkolaPodstawowa/?ref=ts&fref=ts
Może zainspiruję nauczycieli lub leśników; mogą wspólnie zorganizować bardzo atrakcyjne dla dzieci zajęcia.
Zaczęło się od tego, że na studiach podyplomowych Edukacja przyrodniczo-leśna, odbywających się na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie poznałam leśniczkę mieszkającą w pobliżu szkoły Eureka i pracującą w Nadleśnictwie Chojnów, P. Małgorzatę Kazimierczak. Już wtedy zaświtała mi myśl: Zrobimy razem coś fajnego dla dzieci. A gdy podczas prezentacji zaliczającej studia opowiadała o opracowanym rajdzie wiedziałam, że to będzie rajd. Ostatecznie zrobiłyśmy podchody, stwierdziłam, że są bardziej odpowiednie dla małych dzieci (klasy I-III szkoły podstawowej).
Pomysł był, zgoda Gosi także, należało to sformalizować. Dyrekcja szkoły poprosiła Nadleśnictwo o oddelegowanie Gosi do pomocy przy podchodach. Poszło gładko.
Wszystko udało się tak, jak zaplanowałyśmy (wcześniej zrobiłyśmy rekonesans w terenie). Podchody odbyły się dla czterech grup dzieci. Trochę obawiałam się, że pogoda zawiedzie, ale udało się; pierwszego dnia było pochmurno, drugiego słonecznie. Gosia, jako gospodarz terenu, szła z pierwszymi grupami dzieci, natomiast ja jako nauczyciel (jestem w tej szkole Panią od Przyrody) z drugimi. To były klasyczne podchody – dzieci z pierwszej grupy zostawiały zadania i znaki (strzałki, koperty, wstążki wieszane na gałęziach) dla dzieci z grupy drugiej. Jednak nasze podchody obfitowały w zadania o treści leśnej.
Ø Co powstaje z żywicy? Co powstaje najdłużej?
Ø Uratuj żabę (wpadła do odkrywki glebowej)
Ø Niech każdy z was zabierze ze sobą 10 szyszek
Ø Znajdź drzewo z którego są te kwiaty?
Ø Co z roślinek które rosną dookoła ciebie będzie można zjeść latem?
Ø Znajdźcie przynajmniej 1. bezkręgowca
Ø Pomierzcie warstwy gleby (w odkrywce glebowej)
Ø Jaki film przypomina wielki dąb?
Ø Ojej ile śmieci w naszym lesie. Wymień 10 rodzajów odpadów wyrzucanych do lasu
Ø Kto korzysta z suchych drzew w lesie?
Ø Ile nóg mają owady?
Ø Kto odwiedził nasz las i zostawił trochę śladów? (dzik)
Ostanie zadanie „Znajdźcie nas” umieszczone było pod wielkim dębem na polanie. Dzieci z grupy drugiej rzuciły się w kierunku krzewów tarniny, gdzie ukryte były dzieci z grupy pierwszej. Gonitwy po polanie nie było końca.
Podchody zakończyło podsumowanie, sprawdzenie poprawności wykonanych zadań i wyjaśnienia P. Gosi. Dzieciom bardzo się podobało, nam także.
I na koniec taka moja refleksja: Dzieci o podchodach wiedziały dwa tygodnie wcześniej i bardzo na nie czekały. Były cudnie przygotowane – odpowiednio ubrane i wyposażone. A to były małe dzieci! Poziom emocji podczas podchodów był bardzo duży, dlatego dużą pomocą byli towarzyszący nam nauczyciele.
Hanka
edukator@erys.pl