Tegoroczna jesień nie sprzyjała zajęciom terenowym. Owszem, podczas opadów deszczu miło się wędruje, jednak z obserwacjami i notowaniem jest już trudniej. Dlatego, licząc na to że piękna jesienna pogoda utrzyma się w najbliższym tygodniu, zrobiłam dzisiaj edukacyjny rekonesans. Ponieważ było fantastycznie, moja wyprawa do lasu wydłużyła się z planowanej godziny, do trzech.
Europejski Tydzień Leśny obchodzony jest od 2008 r. W tym roku gospodarzem jest Polska i odbywa się w dniach 9-13 października. Najważniejszym wydarzeniem, obchodzonym pod hasłem „Lasy nasze wspólne dobro”, jest spotkanie ministrów odpowiedzialnych z lasy regionu paneuropejskiego. Takie spotkanie stwarza okazję do dyskusji na temat leśnictwa i sektora leśnego, a także jest unikatowym forum do promocji zrównoważonej gospodarki leśnej.
To tytuł artykułu, który mnie zachwycił (autor: Grzegorz Okołów). Ale po kolei … Jak zawsze, kolejny numer ECH LEŚNYCH jest niezwykle interesujący. Tym razem nie miałam problemu z wyborem artykułu, o którym napiszę. Znalazłam materiał, który będę wykorzystywała podczas zajęć w lesie.
Nietoperze to niezwykłe ssaki: aktywnie latają, śpią wisząc głową do dołu, posługują się echolokacją, hibernują … Z jednej strony fascynują, z drugiej niepokoją. Podobno nie ma zwierząt, wokół których narosło tyle mitów, legend i zabobonów.
Ostatnio analizowałam z uczniami klasy piątej formy ochrony przyrody znajdujące się w miejscu ich zamieszkania i w najbliższej okolicy. Bez większego problemu namierzyliśmy park narodowy, rezerwat przyrody, park krajobrazowy, obszar chronionego krajobrazu, obszar Natura 2000, stanowisko dokumentacyjne, użytek ekologiczny, zespół przyrodniczo-krajobrazowy, chronione gatunki roślin, grzybów i zwierząt.
Prawie 20 lat doświadczenia jako edukator nieformalny i nagle nowa rola – wycieczka z uczniami i lekcja prowadzona przez … innego edukatora. Nieprawdopodobne doświadczenie!!!
„Z lasem przez cały rok” to seria Lasów Państwowych; zostały wydane dwa tomy: WIOSNA i LATO. Czkamy na dwa kolejne: JESIEŃ I ZIMA. Seria adresowana jest do dzieci w wieku 7 – 10 lat. Poszczególne tomy zawierają propozycje gier i zabaw w sali i w lesie. Niektóre dziecko może przeprowadzić/zrobić samodzielnie, do innych musi zaprosić wszystkich towarzyszy wycieczki do lasu (las) lub domowników (sala/dom)
Wszystkim nauczycielom – związanym z edukacją formalną, nieformalną i pozaformalną – życzę satysfakcji z pracy wykonywanej w roku szkolnym 2017/2018.
Szukając pomysłów na ciekawe zajęcia, postanowiłam zrobić przegląd podręczników do przyrody i biologii moich dzieci, obecnie już dorosłych. To była fantastyczna podróż w czasie! Między innymi znalazłam klucz do rozpoznawania roślin z 1970 roku.
W podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu PRZYRODA (klasa IV), wśród treści kształcenia znajduje się zapis: „Uczeń rozpoznaje pospolite grzyby jadalne i trujące, opisuje znaczenie grzybów w przyrodzie i życiu człowieka.”
Nowy numer ECH LEŚNYCH jak zwykle bardzo ciekawy; miałam duży kłopot z wyborem artykułu do opisania. Ostatecznie rozważałam między trzema: „Sympatyczne i zwinne” (Grzegorz Okołów), „Pragmatyczny łowca” (Adam Robiński) i „Rządzą geny” (Eugeniusz Pudlis). Zdecydowałam się na artykuł o naszych jaszczurkach, ponieważ są tu istotne informacje dla nauczycieli i edukatorów.