Sentymentalna podróż w czasie
Szukając pomysłów na ciekawe zajęcia, postanowiłam zrobić przegląd podręczników do przyrody i biologii moich dzieci, obecnie już dorosłych. To była fantastyczna podróż w czasie! Między innymi znalazłam klucz do rozpoznawania roślin z 1970 roku.
Jak on się uchował? To ja z niego korzystałam ucząc się w liceum!
Szaferowa J. 1970. Poznaj 100 roślin. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
Jest to klucz do oznaczania stu gatunków roślin kwiatowych dzikich i hodowanych. Adresowany jest do uczniów szkoły podstawowej.
„… Opisy roślin są związane tutaj logicznym układem klucza do ich oznaczania. Klucz ten ma więc uczyć nie tylko botaniki, ale i logicznego myślenia …”
Mnie zachwycił rozdział „WYJAŚNIENIE POJĘĆ MORFOLOGOCZNYCH”. Jest tu nie tylko prosty opis pojęcia, ale od razu podany został odnośnik do rysunku. I tak np.
„Kwiaty grzbieciste = zbudowane tak, że chcąc otrzymać dwie podobne części korony możemy ją przekrajać tylko w jeden sposób. O takich kwiatach mówimy, że mają jedną „płaszczyznę symetrii” (rys. 19 C i rys. 20 E).” Te rysunki to kwiaty żarnowca i grochu.
Kucz jest do kupienia w internecie. Oznaczyłam kilka gatunków i zamierzam z niego korzystać na zajęciach fakultetu przyrodniczego (klasa 4. szkoły podstawowej).
Hanka