Dzisiaj miałam zajęcia z osobami niepełnosprawnymi umysłowo. Nauczycielka poprosiła, aby poznały drzewa iglaste. Dobrze się złożyło, ponieważ w najbliższym otoczeniu mam podstawowe gatunki. Zaczęłam od świerka, jako tego kłującego, później zaplanowałam poznanie modrzewia – w porównaniu ze świerkiem jego igiełki są szczególnie delikatnie. Okazało się, że dla uczestników zajęć, świerk nie kłuje. Nie potrafiły objęć gałązki dłonią, tylko ściskały dwoma palcami. No i nic nie czuły. Z pomocą przyszła mi ich opiekunka, która zobaczyła, że ćwiczenie nie wychodzi. Wzięła gałązkę i zaczęła nią dzieci uderzać po dłoniach. Wreszcie poczuły. Proste prawda?
Trwa okres owocowania; doskonały czas na wykorzystanie do edukacji owoców drzew i krzewów. Proponuję przeprowadzenie eksperymentu. Sprawdzone – gwarantowany sukces!
Takie słodkie dzieci przyjechały dzisiaj na zajęcia. Plany były takie, że zajęcia będą się odbywały w dwóch grupach. Maluchami miała się zająć moja Koleżanka, a ja miałam mieć zajęcia z dziećmi starszymi. Ostatecznie dzieci przyjechało mniej (wiadomo jak to jest we wrześniu w przedszkolach) i wszystkie przypadły mi. I co się okazało – w jednej grupie miałam trzylatki, czterolatki, pięciolatki i sześciolatki. Każdy edukator wie, że pomiędzy grupami wiekowymi tak małych dzieci jest przepaść. To co starsze przedszkolaki robią bez problemu, dla maluchów jest problemem. Najmłodsze dzieci miały kłopot z trzymaniem ołówków, a cóż dopiero mówić o zaznaczeniu czegoś na kartkach. Jednak opiekunki i mamy okazały się fantastyczne i bardzo ładnie włączyły się w tok zajęć.
Polskie drzewostany składają się z niewielkiej liczby gatunków; spośród drzew nagozalążkowych – 7 gatunków; spośród okrytozalążkowych – 35 gatunków. Wśród nich nie ma żadnego gatunku z rodzaju kasztanowiec. Należą tu głównie gatunki ozdobne, sadzone jako drzewa parkowe i alejowe, wchodzą także w skład nasadzeń przydrożnych. W leśnictwie nie mają znaczenia gospodarczego. Są czasami sadzone na granicy lasu (w ekotonie), ponieważ ich owoce są chętnie zjadane przez leśną zwierzynę. Rosną także w okolicy osad leśnych – posiadają ładny pokrój, zwykle gęste, „ciężkie” korony, okazałe kwiatostany, duże i bardzo charakterystyczne liście, atrakcyjne owoce. Najbardziej dekoracyjne są drzewa rosnące swobodnie.
W związku z 1. września i początkiem jesiennego sezonu wycieczkowo – trochę o bezpieczeństwie podczas pobytu w lesie. Nie wszyscy sobie uświadamiają, że na Gości lasu czyha wiele niebezpieczeństw – trujące rośliny (np. pokrzyk wilcza jagoda), grzyby (np. muchomor sromotnikowy), zwierzęta (np. locha z młodymi). Nie jest trudno ich uniknąć. Po prostu należy uczestnikom zajęć o nich opowiedzieć i poprosić, aby niczego nie jedli, grzybów nie zbierali, zwierząt nie dotykali.