W wielu domach stoją już pięknie przyozdobione drzewka – CHOINKI. Jednak zanim stały się choinkami rosły w lasach, na szkółkach lub plantacjach. I wówczas były to sosny, świerki, jodły.
Grudzień w lesie ... Czym przyciągnąć uwagę uczniów? Pędami bezlistnymi? Gatunkami iglastymi? Śladami zwierząt? Proponuję zwrócić uwagę na mchy. Teraz jest ich czas!
W ulubionej szkole zaczepiła mnie na korytarzu Marysia z klasy 3. Proszę pani, a o czym będzie lekcja? Spojrzałam na pięknie przystrojoną, wielką jodłę i zapytałam: A jak myślisz, o czym będzie? Podążyła za moim wzrokiem: Proszę pani, ale my już wiemy, że w lesie nie rosną CHOINKI!!!
Odpowiadając na tytułowe pytanie – Można na przykład tropić zależności pokarmowe. W mijającym tygodniu wybrałam się z grupą uczniów do lasu. Nie opracowałam żadnej wymyślnej karty pracy – każdy otrzymał kartkę A4 z wydrukowanym poleceniem: Podczas wycieczki do lasu zaobserwuj zależności pokarmowe. Opisz je lub naszkicuj. Wskaż producenta, konsumenta, destruenta.