Co słychać w temacie ...

Co słychać w temacie "Edukacja leśna społeczeństwa"?
27.12.2018

Co słychać w temacie "Edukacja leśna społeczeństwa"?

Tradycyjnie już, jak pod koniec każdego roku, zajrzałam do rocznika statystycznego LEŚNICTWO: 

Rozkrut D. (Red. Gł.). 2018. Rocznik statystyczny leśnictwa.

Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.

Publikacja dostępna na stronie internetowej: stat.gov.pl

Zawarto tu informacje charakteryzujące leśnictwo w 2017 roku. Ponieważ Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe zarządza blisko 80% powierzchni lasów kraju, w aneksie, stanowiącym integralną część Rocznika, zamieszczono bardziej szczegółową charakterystykę działalności tej jednostki:

ANEKS. CHARAKTERYSTYKA

PAŃSTWOWEGO GOSPODARSTWA LEŚNEGO LASY PAŃSTWOWE

 

CO MNIE ZAINTERESOWAŁO?

Struktura własności lasów w 2017 r. Stan w dniu 31 grudnia:

Lasy publiczne: 80,7%

  • w zarządzie Lasów Państwowych – 76,9%

     

  • parki narodowe – 2,0%

     

  • własność gmin – 0,9%

     

  • inne publiczne – 0,9%

     

 

Lasy prywatne:

  • osób fizycznych – 18,1%

     

  • inne prywatne – 1,1%

     

 

CO MNIE ZAWIODŁO?

Liczba uczestników w wybranych formach edukacji leśnej prowadzonej przez Lasy Państwowe według regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych w 2017 roku:

lekcja terenowa (w tys.)

  • Poznań – 52,1

     

  • Katowice – 50,7

     

  • Toruń – 49,5

     

 

spotkanie z leśnikiem w szkole (w tys.)

  • Katowice – 27,8

     

  • Wrocław – 23,1

     

  • Olsztyn – 21,2

     

 

lekcje w izbie edukacyjnej (w tys.)

  • Katowice – 59,4

     

  • Toruń – 27,6

     

  • Wrocław – 26,5

     

 

Dlaczego to mnie zawiodło? Po prostu nie interesuje mnie liczba uczestników. Bardziej oczekuję informacji: Co uczestnicy z tych spotkań wynieśli? Czego się nauczyli? Jakich nabyli umiejętności? Jak te spotkania wpłynęły na ich postawę?

Czyli, interesują mnie treści edukacji leśnej społeczeństwa. Jako edukatora leśnego, lecz także nauczyciela, interesują mnie wspólne projekty realizowane przez szkoły i leśników, wspólne akcje i inne przedsięwzięcia.

Weżmy pod uwagę dane przedstawione powyżej. Liczba lekcji terenowych i spotkań z leśnikiem w szkole jest porównywalna. Jednak już liczba lekcji w izbie edukacyjnej jest bardzo różna. RDLP Katowice – 59,4, RDLP Toruń – 27,6. Jednak nie wiem:

  • jaka była liczebność grup?

     

  • jaki był temat lekcji? (czyli cel edukacyjny)

     

  • czy spotkanie było elementem jakiegoś projektu?

     

  • kto prowadził lekcję? (czasami w izbach leśnych lekcje prowadzą nauczyciele)

     

  • czy te lekcje były połączone z wyjściem do lasu?

     

Być może gdzieś są odpowiedzi na moje pytania, lecz ja nie znam tych źródeł. Jednak moje doświadczenie podpowiada mi, że są miejsca w Lasach Państwowych, gdzie edukacja jest prowadzona na bardzo wysokim poziomie, jednak nie znalazły się one w Roczniku Statystycznym. Leśnikom z tych miejsc życzę wytrwałości. A wszystkim leśnikom – edukatorom:

satysfakcji z działań edukacyjnych w 2019 roku.

Hanka

edukator@erys.pl