Zaplanowałam robienie z dziećmi eksperymentów. Wśród nich jest „pompowanie balonów bez dmuchania” i „wulkan”. Oba działania sprowadzają się do reakcji sody z octem, efektem czego jest dwutlenek węgla. Przy okazji zaplanowałam rozmowę z dziećmi o zmianach klimatu. No bo jak dzieciom wytłumaczyć co to jest dwutlenek węgla – główny sprawca zmian klimatycznych? A tu same go wytworzą i, mam nadzieję, zapamiętają.
Po ostatnim szkoleniu zupełnie inaczej podchodzę do działań edukacyjnych. Szkolenie prowadziła dr Marzena Żylińska; trzy cudowne godziny. Polecam Jej książkę wydaną przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” oraz blog pisany przez autorkę http://osswiata.pl/zylinska/
Wybrałam się na Targi Edukacyjne i kogo tam zastałam? Oczywiście leśników! A ponieważ Targi odbywały się w Łodzi, byli tam leśnicy z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych z Łodzi: Pani Rzecznik oraz przedstawiciele z Nadleśnictwa Skierniewice i Poddębice. Zaprezentowali ciekawe stanowisko w Salonie Edukacji Ekologicznej. Były tam bardzo ładne pomoce dydaktyczne oraz sporo literatury.
Dzieci w klasie pierwszej szkoły podstawowej powinny między innymi znać warunki konieczne dla rozwoju zwierząt w szkolnych hodowlach (wg podstawy programowej). Mogą je poznać w różny sposób, np. podczas wizyty w ogrodzie zoologicznym, czy oglądając czasopisma i książki. Mogą także założyć swoją hodowlę owadów, opiekować się nimi i obserwować.
Rożek T. 2013. Nauka to lubię. Od ziarnka piasku do gwiazd. A dalej nie wiem jak opisać, ponieważ nie podano jednoznacznie wydawcy (myślę, że jest to TVN S.A. i Wydawnictwo W.A.B.). Jest tu wymieniony między innymi program „Dzień dobry TVN”; w którym śledzę sposób, w jaki autor przybliża zagadnienia naukowe. No i już dwa razy zostałam zainspirowana… ostatnio sposobem, w jaki można porównać masę (taka specyficzna waga). Potrzebne: kółko, sznurek i dwa kubki jednorazowe. Wykorzystam to do pokazania, ile wody może zatrzymać kępka mchu.