W Kalendarzu z lasu 2011-2012 jest opisane ciekawe doświadczenie Zabawy drewna z prądem. Wynik powinien być taki, że przez obwód z grafitem płynie prąd, a gdy zostaje on zastąpiony drewnem, prąd nie płynie. Na zajęciach nie zawsze to wychodziło, co mnie bardzo intrygowało. To znaczy przez obwód z drewnem prąd nigdy nie płynie, jednak różnie to jest z grafitem. Jakoś długo nie mogłam się z tym uporać, przestałam wykorzystywać to doświadczenie na zajęciach z uczniami. Ostatecznie w niedzielę postanowiłam rozwikłać zagadkę. Zajęło mi to 5 (słownie: pięć) minut. Wyświetliłam sobie informację w Wikipedii o ołówkach i wszystko stało się jasne, wkład z czystego grafitu ma tylko ołówek 9B:
Bajka Guzik nie jest o guziku w najczęściej kojarzonym znaczeniu tego słowa, czyli o czymś służącym do zapinania ubrań i ozdoby. Jest o małym koziołku – sarnie.
To doświadczenie miałam ochotę przeprowadzić z uczniami już dawno temu. Jednak tak się składało, że wczesną wiosną i zimą nie było zapotrzebowania ze strony nauczycieli na temat zwierząt żyjących/zimujących w ściółce. A z kolei późną wiosną, latem i jesienią wystarczy odgarnąć ściółkę i wszystko widać. Ponieważ zima jaka jest taka jest, postanowiłam zrealizować ciągle odkładane doświadczenie; wybrałam się do sklepu celem zakupienia lejka, następnie do lasu po ściółkę.
Ostatnio nauczyciel przyrody zadał mi pytanie, które pobudziło mnie do przeanalizowania wielu spotkań z uczniami: „Z którymi definicjami/pojęciami przyrodniczymi mają problem uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej podczas lekcji w lesie?”
0 lat temu, 28 czerwca 1924 roku decyzją Prezydenta utworzono Polskie Lasy Państwowe. Ówczesny Prezydent – Stanisław Wojciechowski podpisał tego dnia rozporządzenie o statucie przedsiębiorstwa Polskie Lasy Państwowe, które wprowadziło między innymi funkcjonującą do dzisiaj trójstopniową strukturę administracyjną. W historii Kraju był to trudny okres. Po prawie półtorawiekowej niewoli, w roku 1918 powstała niepodległa Polska. Średnia lesistość wynosiła wówczas 23%. Dla porównania obecnie wynosi 29,3% (wszystkich form własności). Gospodarkę leśną rozpoczęto od likwidowania zniszczeń z okresu I wojny światowej, szczególnie dotkliwych na terenach byłego zaboru rosyjskiego.