Zaprowadziłam dzisiaj uczniów do lasu pełnego galasów. Moim celem (zaakceptowanym przez nauczycielkę) było zainteresowanie uczniów światem owadów. Zebrali po 3 – 4 galasy i podejmą próbę wyhodowania owadów – galasówki dębianki. Oto jak to należy zrobić:
Ostatnio spędziłam trochę czasu w lasach Nadleśnictwa Białowieża. Jestem pod tak dużym wrażeniem tego co zobaczyłam, że już planuję kolejny wyjazd – tym razem na dłużej. Byłam w miejscu, gdzie puszcza zachowała swoje walory lasu naturalnego – duże przeżycie. Wrażenia nie zepsuła nawet pogoda, cały czas siąpił deszcz, a momentami padał. A ponieważ dla leśnika nie ma złej pogody, wyruszyłam do lasu. W obawie o aparat nie zrobiłam zbyt dużo zdjęć, jednak kilkoma ze ścieżki „Krajobrazy Puszczy” się pochwalę.
W lesie można realizować wiele treści opisanych w podstawie programowej, nie tylko dotyczące przyrody i biologii. Ostatnio wzięłam na warsztat aktualną podstawę programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół) dotyczącą klas IV-VI szkoły podstawowej. Chciałam wyrobić sobie zdanie na temat wszechstronnego wykorzystania lasu w edukacji na tym etapie. Doszłam do wniosku, że możliwości jest wiele; oto przykłady:
Przygotowywałam informacje na temat myszołowa. Otoczyłam się książkami… Wszystko było ok. dopóki nie doszłam do informacji o wędrówkach.
Przed nami szereg grup dzieci i młodzieży – i tak będzie mniej więcej do listopada. A jeżeli jesień będzie pogodna to można spodziewać się w wielu miejscach oblężenia (szczególnie w pobliżu dużych miast). Taki jesienny las stwarza wiele możliwości. Na przykład nasiona i owoce … można nimi zainteresować wszystkich. Temat – rzeka. Można go ująć rozmaicie, najczęściej nauczyciele proszą o rozpoznawanie roślin po nasionach/owocach i sposoby rozsiewania. I właśnie ten drugi temat można uatrakcyjnić małym eksperymentem. Powinien być on poprzedzony wędrówką po lesie, podczas której uczestnicy zajęć poznają rośliny i sposoby rozsiewania nasion. Poniżej krótkie przypomnienie: