Matematyka w lesie? Czemu nie…

W lesie można realizować wiele treści opisanych w podstawie programowej, nie tylko dotyczące przyrody i biologii. Ostatnio wzięłam na warsztat aktualną podstawę programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół) dotyczącą klas IV-VI szkoły podstawowej. Chciałam wyrobić sobie zdanie na temat wszechstronnego wykorzystania lasu w edukacji na tym etapie. Doszłam do wniosku, że możliwości jest wiele; oto przykłady:
17.09.2013

W lesie można realizować wiele treści opisanych w podstawie programowej, nie tylko dotyczące przyrody i biologii. Ostatnio wzięłam na warsztat aktualną podstawę programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół) dotyczącą klas IV-VI szkoły podstawowej. Chciałam wyrobić sobie zdanie na temat wszechstronnego wykorzystania lasu w edukacji na tym etapie. Doszłam do wniosku, że możliwości jest wiele; oto przykłady:

  1. Język polski

„… tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach – związane z otaczającą rzeczywistością …”.

7330.jpg

  1. Język obcy nowożytny

„… opisuje … miejsca …”.

  1. Muzyka

„… stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i emisyjne …”.

  1. Plastyka

„… podejmuje działalność twórczą …”.

7329.jpg

  1. Historia i społeczeństwo

„… opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka …”. 

7328.jpg

  1. Przyroda

„… nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody …”.

  1. Matematyka

„… gromadzi i porządkuje dane …”.

  1. Zajęcia komputerowe(po powrocie z lasu)

„… opracowywanie za pomocą komputera … danych liczbowych …”.

  1. Zajęcia techniczne

„… posługuje się podstawowymi narzędziami stosowanymi do obróbki ręcznej …”. 

7327.jpg

  1. Wychowanie fizyczne

„… uczestniczy w sportowych rozgrywkach klasowych w roli zawodnika …”.

  1. Wychowanie do życia w rodzinie

„… Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu …”.

  1. Etyka

„… Prawa i obowiązki, zasady i reguły postępowania …”.

  1. Język mniejszości narodowej lub etnicznej

„… tworzy spójne teksty … na tematy poruszane na zajęciach …”.

  1. Język regionalny – język kaszubski

„… poznawanie elementów przyrody …”.

 Zachęcam leśników-edukatorów do przekartkowanie od czasu do czasu podstawy programowej. Świadomość treści zalecanych przy poszczególnych przedmiotach może niezwykle uatrakcyjnić spotkania edukacyjne z uczniami.

Hanka 
edukator@erys.pl