Matematyka w lesie? Czemu nie…
W lesie można realizować wiele treści opisanych w podstawie programowej, nie tylko dotyczące przyrody i biologii. Ostatnio wzięłam na warsztat aktualną podstawę programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół) dotyczącą klas IV-VI szkoły podstawowej. Chciałam wyrobić sobie zdanie na temat wszechstronnego wykorzystania lasu w edukacji na tym etapie. Doszłam do wniosku, że możliwości jest wiele; oto przykłady:
- Język polski
„… tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach – związane z otaczającą rzeczywistością …”.
- Język obcy nowożytny
„… opisuje … miejsca …”.
- Muzyka
„… stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i emisyjne …”.
- Plastyka
„… podejmuje działalność twórczą …”.
- Historia i społeczeństwo
„… opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka …”.
- Przyroda
„… nazywa zmysły człowieka i wyjaśnia ich rolę w poznawaniu przyrody …”.
- Matematyka
„… gromadzi i porządkuje dane …”.
- Zajęcia komputerowe(po powrocie z lasu)
„… opracowywanie za pomocą komputera … danych liczbowych …”.
- Zajęcia techniczne
„… posługuje się podstawowymi narzędziami stosowanymi do obróbki ręcznej …”.
- Wychowanie fizyczne
„… uczestniczy w sportowych rozgrywkach klasowych w roli zawodnika …”.
- Wychowanie do życia w rodzinie
„… Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu …”.
- Etyka
„… Prawa i obowiązki, zasady i reguły postępowania …”.
- Język mniejszości narodowej lub etnicznej
„… tworzy spójne teksty … na tematy poruszane na zajęciach …”.
- Język regionalny – język kaszubski
„… poznawanie elementów przyrody …”.
Zachęcam leśników-edukatorów do przekartkowanie od czasu do czasu podstawy programowej. Świadomość treści zalecanych przy poszczególnych przedmiotach może niezwykle uatrakcyjnić spotkania edukacyjne z uczniami.
Hanka
edukator@erys.pl