W przedszkolach i szkołach, szczególnie w niższych klasach, utarła się tradycja dokarmiania zwierząt w okresie zimowym. Słyszałam o wielu fantastycznych akcjach zbierania przez dzieci w okresie jesiennym kasztanów, żołędzi, bukwi. Później - zimą, dzieci spotykają się przy paśniku z leśnikiem, dostarczają zebrane owoce, słuchają leśnych opowieści o zwierzętach. Takie spotkania zacieśniają więzi szkół z pobliskimi nadleśnictwami i leśnictwami; są okazją do poznania pracy leśnika… Leśnik wyjaśnia, że zimą dokarmiane są zwierzęta roślinożerne, głównie sarny, jelenie, daniele, łosie.
Ostatnio ze zdziwieniem stwierdziłam, że nie wszyscy leśnicy i nauczyciele wiedzą o tym, że na stronie Lasów Państwowych jest dobrze wyposażona biblioteka. Jak z niej korzystać? To proste. Po wejściu na stronę www.lasy.gov.pl, należy zwrócić uwagę na górną linijkę. Znajdują się tu różne odnośniki; należy kliknąć na drugi od lewej strony – Publikacje. Otwiera się wprawdzie strona zatytułowana – Dokumenty (taka mała niekonsekwencja), ale to jest właśnie ta, gdzie umieszczono dużo ciekawych publikacji.
W poprzednim tygodniu miałam wielką przyjemność uczestniczyć w konferencji zorganizowanej przez studentów. W Poznaniu, na Uniwersytecie Przyrodniczym, działa bardzo aktywnie i skutecznie Koło Leśników.
Ostatnio wzięłam na warsztat temat tablic edukacyjnych. Podstawą planu który wykonałam była Księga identyfikacji wizualnej PGL LP.
To były ostatnie zajęcia terenowe, które odbyły się jesienią 2012 roku. Dostarczyły sporo emocji. Kilka dni poprzedzających zajęcia regularnie padało. W myślach układałam plan awaryjny – Jak zagospodaruję czas młodzieży, gdy będzie padało?. W umówionym dniu obudził mnie deszcz. W głowie panika myśli – co ja zrobię? O godzinie siódmej dotarłam do pracy – rozpoczęłam przygotowanie do przeprowadzenia zajęć „pod dachem”. Spoglądam w okno – deszcz jakby mniejszy… O godzinie ósmej telefon od nauczycielki – „Idziemy w teren niezależnie od pogody”. Ulga, to była podobno decyzja młodzieży. Grupa przyjechała o godzinie 9.10 – deszcz ustał!
Z czym nam się kojarzy las? To proste – drewno, radość, tropy, powietrze, ptaki, pasja, zapach… Można tak długo. Wiele razy uczniowie podczas zajęć tworzyli mapy skojarzeń do słowa LAS. Nigdy nie zdarzyło się skojarzenie – MIEJSCE POCHÓWKU.