Jak rozplanować tablicę edukacyjną?
Ostatnio wzięłam na warsztat temat tablic edukacyjnych. Podstawą planu który wykonałam była Księga identyfikacji wizualnej PGL LP.
Przyjęłam, że tablica ma rozmiar 100 cm x 75 cm, ponieważ uważam (po konsultacji z leśnikami – edukatorami), że jest to rozmiar optymalny na leśną ścieżkę edukacyjną. Poza tym proporcje długości boków wynoszą 4:3, tak jak nakazuje Księga.
Tablica jest podzielona (linia ciągła) na trzy pasy. Przy rozmiarach tablicy 100 cm x 75 cm górny pas ma szerokość 12,5 cm, dolny – 6,25 cm, natomiast środkowy – 56,25 cm.
Wymiary te wynikają z wielokrotności modułu. Moduł oblicza się w sposób następujący: wysokość tablicy dzieli się na 12. W moim przypadku MODUŁ = 6,25. Górny pas jest szerokości dwóch modułów (12,5 cm); dolny pas jest szerokości jednego modułu (6,25 cm); środkowy pas jest szerokości dziewięciu modułów (56,25 cm).
Środkowy pas jest podzielony linią przerywaną na trzy obszary. Szerokość górnego pasa wynika z narzuconej przez Księgęwielkości czcionki – tytułu ścieżki (minimum 9 cm). Dolna część środkowego pasa przeznaczona jest na grafikę i treść. Grafika to 2/3 szerokości, natomiast tekst to 1/3 szerokości.
Po tych wyliczeniach doszliśmy do części, która jest dla autora tablicy chyba najtrudniejsza. No bo jak wypowiedzieć się na jakiś temat, gdy się ma do dyspozycji ograniczoną liczę znaków. Z moich wyliczeń wynika, że przy założeniu minimalnej dopuszczalnej przez Księgę wielkości czcionki (1 cm = 40 pkt), stylu (Arial) i interlinii (40 pkt) możemy się wypowiedzieć wykorzystując do 900 znaków ze spacjami. Jest to trudne. Jednak należy pamiętać o tym, że nie wszystko musi być opisane. Przecież 2/3 obszaru przeznaczona jest na grafikę, która doskonale może uzupełnić treść.
Hanka
edukator@erys.pl