Jak rozplanować tablicę edukacyjną?

Ostatnio wzięłam na warsztat temat tablic edukacyjnych. Podstawą planu który wykonałam była Księga identyfikacji wizualnej PGL LP.
13.11.2012

Ostatnio wzięłam na warsztat temat tablic edukacyjnych. Podstawą planu który wykonałam była Księga identyfikacji wizualnej PGL LP.

Przyjęłam, że tablica ma rozmiar 100 cm x 75 cm, ponieważ uważam (po konsultacji z leśnikami – edukatorami), że jest to rozmiar optymalny na leśną ścieżkę edukacyjną. Poza tym proporcje długości boków wynoszą 4:3, tak jak nakazuje Księga.

Tablica jest podzielona (linia ciągła) na trzy pasy. Przy rozmiarach tablicy 100 cm x 75 cm górny pas ma szerokość 12,5 cm, dolny – 6,25 cm, natomiast środkowy – 56,25 cm.

Wymiary te wynikają z wielokrotności modułu. Moduł oblicza się w sposób następujący: wysokość tablicy dzieli się na 12. W moim przypadku MODUŁ = 6,25. Górny pas jest szerokości dwóch modułów (12,5 cm); dolny pas jest szerokości jednego modułu (6,25 cm); środkowy pas jest szerokości dziewięciu modułów (56,25 cm).

Środkowy pas jest podzielony linią przerywaną na trzy obszary. Szerokość górnego pasa wynika z narzuconej przez Księgęwielkości czcionki – tytułu ścieżki (minimum 9 cm). Dolna część środkowego pasa przeznaczona jest na grafikę i treść. Grafika to 2/3 szerokości, natomiast tekst to 1/3 szerokości.

Po tych wyliczeniach doszliśmy do części, która jest dla autora tablicy chyba najtrudniejsza. No bo jak wypowiedzieć się na jakiś temat, gdy się ma do dyspozycji ograniczoną liczę znaków. Z moich wyliczeń wynika, że przy założeniu minimalnej dopuszczalnej przez Księgę wielkości czcionki (1 cm = 40 pkt), stylu (Arial) i interlinii (40 pkt) możemy się wypowiedzieć wykorzystując do 900 znaków ze spacjami. Jest to trudne. Jednak należy pamiętać o tym, że nie wszystko musi być opisane. Przecież 2/3 obszaru przeznaczona jest na grafikę, która doskonale może uzupełnić treść. 

Hanka 
edukator@erys.pl