Przymus siedzenia w domu z powodu choroby ma tę zaletę, że wreszcie można spokojnie poczytać. Sięgnęłam do materiałów, które przywiozłam z VI Kongresu Obywatelskiego (Warszawa, 5 listopada 2011 r.). Przeanalizowałam między innymi broszurę Klubu Gaja Święto drzewa 2011
Idea przyszkolnych ścieżek przyrodniczych jest bardzo wartościowa. Zastanawiam się jednak nad opinią dotyczącą takich miejsc, którą znalazłam w literaturze: „… Nie powinniśmy też sadzić roślin silnie trujących, ani objętych ochroną prawną. …” DLACZEGO? To gdzie uczniowie mają poznawać takie rośliny? To właśnie w szkole mają się uczyć między innymi tego, że wśród roślin są takie, które dla człowieka mogą być niebezpieczne. W szkole uczą się także szacunku do wszystkich organizmów, nawet takich, które z naszego – ludzkiego – punktu widzenia są szkodliwe.
O poniedziałkowych zajęciach przypomniałam sobie w niedzielę około godziny 23. Tak się wkręciłam w temat, że przygotowałam konspekt zajęć, karty pracy i wybrałam dwie gry dydaktyczne. Wprawdzie miałam już zajęcia o wędrówkach ptaków, jednak dotychczasowa karta pracy nie do końca się sprawdziła. Krótko mówiąc nie byłam z niej zadowolona. Po tym późnowieczornym wysiłku intelektualnym całą noc śniły mi się zajęcia, na których miałam pustkę w głowie, dzieci czekały, a ja nie miałam kart pracy. Takie stany zdarzają mi się rzadko. Tym razem powodem było to, że nauczycielka zaplanowała wyjazd nie na wycieczkę, tylko na lekcję. A to zobowiązuje. Poza tym uczestnicy zajęć – pierwszaki, uczą się w szkole w Bedoniu, a Bedoń to Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych. Intuicja mnie nie zawiodła. W grupie były dzieci, których rodzice lub krewni pracują w tej jednostce.
To było już szóste z kolei spotkanie Polaków, którego inicjatorem i organizatorem był Jan Szomburg, prezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Udział w Kongresie zadeklarowało 1400 osób. Rangę spotkania podniosło (przynajmniej dla mnie) wystąpienie Bronisława Komorowskiego, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Pan Prezydent wypowiedział się na temat „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie".