VI Kongres Obywatelski

To było już szóste z kolei spotkanie Polaków, którego inicjatorem i organizatorem był Jan Szomburg, prezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Udział w Kongresie zadeklarowało 1400 osób. Rangę spotkania podniosło (przynajmniej dla mnie) wystąpienie Bronisława Komorowskiego, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Pan Prezydent wypowiedział się na temat „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie".
05.11.2011

To było już szóste z kolei spotkanie Polaków, którego inicjatorem i organizatorem był Jan Szomburg, prezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Udział w Kongresie zadeklarowało 1400 osób. Rangę spotkania podniosło (przynajmniej dla mnie) wystąpienie Bronisława Komorowskiego, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Pan Prezydent wypowiedział się na temat „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie".

Po wysłuchaniu kilku wstępnych referatów, uczestnicy spotkania pracowali w ośmiu grupach - ośmiu sesjach tematycznych. Rejestrując swój udział w Kongresie, wybrałam sesję numer 7 – Potencjał edukacji pozaszkolnej – jaki jest, jak go wykorzystać? Moderatorem debaty w grupie siódmej był Robert Firmhofer, Dyrektor Centrum Nauki Kopernik, który wygłosił krótki referat (10 minut), a następnie głos oddał panelistom. Byli to przedstawiciele: Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Federacji Inicjatyw Oświatowych, Stowarzyszenia Ekologiczno-Kulturalnego „Klub Gaja” oraz Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Po ich wystąpieniu był czas na dyskusję z udziałem sali, którą zakończyła runda końcowych wypowiedzi panelistów. Na końcu do dyskusji odniosła się Irena Wóycicka, Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Uczestnicy Kongresu starali się wypracować odpowiedzi na dwa postawione przez organizatorów pytania dotyczące przyszłości Polski. Pytanie pierwsze dotyczyło filozofii rozwoju społeczno-gospodarczego, jego celów oraz tego, czym chcemy konkurować na rynku globalnym. Pytanie drugie odnosiło się do edukacji i kompetencji, których potrzebujemy jako Polacy, aby móc tę filozofię rozwoju realizować.

Organizatorzy Kongresu przeprowadzili elektroniczną ankietę na temat kluczowych kompetencji Polaków w XXI wieku. Spośród 20 kompetencji należało wybrać 10. PRZYRODA znalazła się na siedemnastym miejscu. Najważniejszymi kompetencjami, kształtującymi sposób funkcjonowania, wyznaczającymi kierunek i poziom rozwoju naszego kraju i jego konkurencyjność są: współpraca, samodzielność myślenia, podmiotowość, uczciwość i obywatelskość. Na dalszym miejscu są: dialog, umiejętność uczenia się, szacunek, rozwój talentów i myślenie całościowe.  

Hanka

edukator@erys.pl

5186.jpg

5187.jpg

5188.jpg

5189.jpg