Las jest miejscem różnych zależności, powiązań i wzajemnych wpływów. Na przykład z dziupli wykutych przez dzięcioły korzystają wiewiórki, szerszenie …; zawilce kwitną przed rozwojem liści na drzewach (wówczas do dna lasu docierają promienie słońca). Można by tak wymieniać długo, dlatego w dalszej części skupię się na zależnościach pokarmowych.
W Sękocinie Starym, nieopodal Warszawy, znajduje się Instytut Badawczy Leśnictwa. Są w nim prowadzone wszechstronne badania na rzecz lasów i całego leśnictwa, ale także zadrzewień i terenów zalesionych. Działa tu także Izba Edukacji Leśnej, którą miałam ostatnio okazję się zachwycić. Nazwa IZBA działa trochę myląco; spodziewałam się jednego pomieszczenia, pełnego pomocy służących do edukacji. W rzeczywistości ta IZBA składa się z kilku pomieszczeń, bardzo ciekawie zaaranżowanych. Dawno żaden obiekt edukacyjny nie zrobił na mnie takiego wrażenia. Zdjęcia, które zaprezentuję poniżej nie są w stanie oddać ogromu włożonej tu pracy.
Ostatnie dni zdominował temat sów. Termin nie jest przypadkowy, właśnie teraz większość gatunków jest najbardziej aktywna. W całej Polsce odbywają są spotkania, wyjścia w teren, nasłuchiwanie i wabienie. Organizatorem wielu działań jest Stowarzyszenie Ptaki Polskie; jednak do akcji przyłączają się także różne instytucje: biblioteki, szkoły, ośrodki kultury… Temat podjęli także leśnicy; na przykład w Nadleśnictwie Kamienna Góra po części kameralnej 40 miłośników przyrody udało się na spacer po Górach Kruczych. Usłyszeli i zaobserwowali przelatującą najmniejszą naszą sowę – sóweczkę. Później kilka minut pozowała siedząc na pobliskim świerku. Grupa usłyszała także parę włochatek, a spotkanie zakończyło ognisko.
Czasami zdarza się, że po zajęciach mam wyjątkowo dużo satysfakcji. No i tak mi się właśnie przydarzyło w marcu – wszystko toczyło się zgodnie z planem, cele osiągnięte… Dzieci pracowały fantastycznie i co ważne, po zajęciach z ociąganiem się szły do domu.