W środowisku związanym z edukacją formalną trwa dyskusja na temat przyszłości szkolnych laboratoriów. Najczęściej szkoły mają wyposażenie pozwalające realizować podstawę programową. Obawiam się jednak, że niedostatecznie jest wykorzystywany potencjał środowiska naturalnego, np. lasu. Występujące tu zjawiska, obserwowane podczas pobytu w lesie, mogą być inspiracją do szkolnych eksperymentów. Mało tego, jest wiele wynalazków inspirowanych przyrodą, na przykład RZEP. Łopian (roślina) skrywa swoje nasiona w rzepach, pokrytych mnóstwem małych, ostrych haczyków. To zainspirowało szwajcarskiego inżyniera do stworzenia zapięcia w formie rzepa, syntetycznego materiału złożonego z dwóch nylonowych taśm. Jedna z nich pokryta jest pętelkami, a druga małymi haczykami. Kiedy zetknie się je razem, mocno się trzymają; jednocześnie szybko można je rozerwać.
Ja sobie bardziej cenię hodowlę świerszczy. Dla mnie ważne jest to, że jako leśnik-edukator mogę odwołać się do uczniowskich obserwacji. W Polsce świerszcze występują w naturze (np. świerszcz polny), a nawet w domach (świerszcz domowy). W insektarium ze świerszczami dużo się dzieje – można obserwować wylinkę (świerszcz bezpośrednio po wylince jest biały), gody, składanie jaj, pojawienie się nowego pokolenia. Podczas spotkań edukacyjnych dotyczących owadów są wielką pomocą, pobudzają zainteresowanie, a zdarza się, że grupa dostaje pudełko z kilkoma osobnikami … Jest to początek szkolnej hodowli.
Za pośrednictwem tego wpisu chcę rozpropagować niezwykle interesujące materiały edukacyjne. Być może nie wszyscy leśnicy-edukatorzy i nauczyciele prowadzący edukację leśną wiedzą o ich istnieniu. Są ukryte pod linkiem „Scenariusze” w stronie www.eRys.pl, w części adresowanej do nauczycieli. Następnie należy wybrać „Leśnoteka rysunkowa – plansze edukacyjne”. Otwiera się strona z niezwykle interesującymi materiałami.
W ostatnim roku akademickim trzy uczelnie przymierzały się do uruchomienia studiów podyplomowych z edukacji leśnej, przynajmniej o tylu słyszałam. Ale to Uniwersytet Rolniczy w Krakowie zrobił krok dalej, do myślenia dodał działanie, no i ruszają: http://les.ur.krakow.pl/epl/index.html
Przekartkowałam 1 232 strony. I to nie koniec. Czeka mnie jeszcze korekta – kolejne kartkowanie. Realizuję bardzo ciekawy temat, który nie jest niestety moim pomysłem, ale bardzo się wciągnęłam. Mianowicie, opracowuję treść tablicy edukacyjnej, na której będzie zaprezentowana systematyka ptaków. Wyobrażam to sobie w sposób następujący: tablica będzie podzielona na pionowe kolumny (tyle ile jest rzędów ptaków), w każdej kolumnie, podrzędy (jeżeli są), rodziny i przedstawiciele.