Przez ostatnie pół roku moje myśli zaprzątały tematy związane z wodą i klimatem. Opracowywałam zagadnienia dla małych dzieci i aby zrobić to jak najbardziej atrakcyjnie analizowałam wszystko, co mi wpadło w ręce. Przy okazji docierały do mnie niepokojące fakty, np. takie: wody mamy mało i jest brudna, powietrze jest zanieczyszczone i emitujemy zbyt dużo gazów cieplarnianych. Autentycznie się martwiłam. Tym, co szczególnie źle na mnie działało był fakt, że niewiele mogę zrobić.
Życzę wszystkim pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz pomyślnego Nowego Roku.
Myślę, że niejeden edukator przeżył sytuację, gdy jakieś dziecko na pytanie o nazwę drzewa iglastego, odpowiedziało – choinka. Zdarza się, że tak odpowiadają także dorośli. Okres świąt sprzyja utrwaleniu tej nazwy. Na przykład w punktach sprzedaży drzewek najczęściej znajdują się napisy – CHOINKI, a w tle stoją świerki i jodły.
Właśnie skończyłam zajęcia z dziećmi z klasy III szkoły podstawowej. Organizatorzy wycieczki prosili, aby poruszyć temat produkcji papieru. Opowiedziałam więc dzieciom o tym, że papier produkuje się z włókien roślin. Najczęściej surowcem jest ścier otrzymywany z drewna. Dzieci zaskoczone były informacją, że czasami wykorzystuje się także włókna innych roślin, np. słomy, trzciny, bawełny, lnu, konopii, bambusa.
Ostatnie dwa dni spędziłam na konferencji z cyklu Współczesne Zagadnienia Edukacji Leśnej Społeczeństwa. Było to już XIV spotkanie, a uczestnicy zjechali z terenu całej Polski. Myślę, że wśród dużej różnorodności tematów, każdy znalazł to, co go do Rogowa przywiodło: inspirację, wiedzę, nawiązanie kontaktu… Ja szczególnie oczekiwałam referatu Blog jako narzędzie edukacji i pokonywania bariery braku zainteresowania mediów (http://witciech.blogspot.com/). Nie zawiodłam się.
Dzisiejsze zajęcia odbyły się w budynku. Tak chciała nauczycielka. A szkoda, bo pogoda super, lekki mróz, świeci słońce… Jednak jej wybór nie był przypadkowy, była już na tego typu lekcji, spodobało jej się i przywiozła kolejną grupę. A jaka jest formuła zajęć? Otóż, uczniowie otrzymują listę pytań, a odpowiedzi poszukują samodzielnie na wystawach.