Nietoperz jest ssakiem, ponieważ...

Dzisiejsze zajęcia odbyły się w budynku. Tak chciała nauczycielka. A szkoda, bo pogoda super, lekki mróz, świeci słońce… Jednak jej wybór nie był przypadkowy, była już na tego typu lekcji, spodobało jej się i przywiozła kolejną grupę. A jaka jest formuła zajęć? Otóż, uczniowie otrzymują listę pytań, a odpowiedzi poszukują samodzielnie na wystawach.
01.12.2009

Dzisiejsze zajęcia odbyły się w budynku. Tak chciała nauczycielka. A szkoda, bo pogoda super, lekki mróz, świeci słońce… Jednak jej wybór nie był przypadkowy, była już na tego typu lekcji, spodobało jej się i przywiozła kolejną grupę. A jaka jest formuła zajęć? Otóż, uczniowie otrzymują listę pytań, a odpowiedzi poszukują samodzielnie na wystawach.

Gdy już uporają się z zadaniem, następuje podsumowanie. Uczniowie kolejno czytają pytania i udzielają odpowiedzi, a ja uzupełniam. No i na dzisiejszych zajęciach od jednego z uczestników dowiedziałam się, że nietoperze są ssakami, ponieważ wysysają krew. Pozostali uczniowie zareagowali salwą śmiechu, potraktowali wypowiedź kolegi jako żart. Nie jestem jednak pewna, czy żartował.

Nieoczekiwanie więc zajęcia zdominował temat nietoperzy. Omówiliśmy cechy ptaków i ssaków. Na ich tle scharakteryzowaliśmy nietoperze. Po zajęciach nikt już nie miał wątpliwości, dlaczego zwierzęta te są ssakami. Uczniowie obejrzeli spreparowanego nietoperza, zobaczyli, że pokryty jest sierścią. Opowiedziałam im między innymi o tym, że małe nietoperzątka się rodzą i ssą mleko matki.

Taka formuła zajęć jest niezwykle interesująca dla uczniów. Pracując w parach samodzielnie zwiedzają ekspozycje, odnajdują odpowiedzi na pytania, podczas podsumowania mogą podzielić się posiadanymi wiadomościami. Takie zajęcia są również ciekawe dla prowadzącego. Podsumowanie odbywa się według planu – pytania i odpowiedzi. Zagadnienia, które uczniów interesują lub których nie znają, można rozwinąć. Nigdy nie wiadomo, który temat okaże się najciekawszy i jak potoczy się rozmowa. Jednak jest ona cały czas kontrolowana przez prowadzącego. Jest przecież plan w postaci pytań, na które uczniowie poszukiwali odpowiedzi.

Hanna Będkowska