Zakończenie roku przedszkolnego
Grupa przyjechała na cztery godziny – dzieci z rodzicami lub dziadkami. Pierwsze dwie godziny to były zajęcia przyrodnicze, przez pozostałe dwie przedszkolaki swobodnie się bawiły, a na końcu odbyło się uroczyste zakończenie roku przedszkolnego.
Mój plan był następujący: 1. najpierw poznają kilka roślin leczniczych (to prośba nauczycielek); 2. następnie odbędą się podchody.
Dzieci poznały brzozę brodawkowatą, sosnę zwyczajną, mniszka lekarskiego, babkę zwyczajną, dziki bez czarny i dziurawca. Opowiedziałam im o właściwościach tych roślin, oczywiście w sposób odpowiedni dla przedszkolaków. Po utrwaleniu nazw przeprowadziłam konkurs; nagrodą były książki – „Basia i wyprawa do lasu” oraz „Zwierzęta leśne”.
Po tej dawce emocji wyruszyliśmy do lasu. Ja wędrowałam z grupą uciekającą. Każde dziecko miało możliwość ułożenia zadania dla grupy goniącej. Zabawy było dużo: zbierzcie kosz szyszek, stójcie bez ruchu trzy minuty (to było trudne zadanie), zróbcie 28 podskoków … Zadanie z ostatniego przystanku to oczywiście „Znajdźcie nas!”. Schowaliśmy się na wieży widokowej. Było super!
Ciekawe było obserwowanie dzieci. Większość była bardzo wytrwała, pomimo upału dzielnie maszerowały, a teren nie zawsze był łatwy. Była jedna maruda i dzielny malec, który całą trasę przeszedł samodzielnie (ma prawie 3 lata). Podsłuchałam rozmowę sześciolatków:
- Jak wrócę do domu, naleję ciepłą wodę do wanny i się umyję, bo ta przyroda bardzo mnie pobrudziła.
Hanka
edukator@erys.pl