Zaczyna się czas podsumowań

Grudzień jest czasem podsumowań; dotyczy to także Lasów Państwowych. Wszystkie nadleśnictwa wypełniają „Kronikę” – część „Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie”. W „Kronice” gromadzone są roczne sprawozdania z działalności edukacyjnej. Mają formę zestawień tabelarycznych – wzory są załączone do Zarządzenia Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych.
02.12.2013

Grudzień jest czasem podsumowań; dotyczy to także Lasów Państwowych. Wszystkie nadleśnictwa wypełniają „Kronikę” – część „Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie”. W „Kronice” gromadzone są roczne sprawozdania z działalności edukacyjnej. Mają formę zestawień tabelarycznych – wzory są załączone do Zarządzenia Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych.

http://www.lasy.gov.pl/dokumenty/zarzadzenia-decyzje/zarzadzenia-i-decyzje-do-19-stycznia-2010-r/1981_2004/z57-2003

Roczne sprawozdania datowane są na 31 grudnia każdego roku kalendarzowego. Z inicjatywy nadleśniczego sprawozdanie to może być poszerzone o komentarz zawierający dodatkowe informacje.

Roczne sprawozdanie z działalności edukacyjnej składa nadleśnictwo w regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych do 30 stycznia każdego roku. Tutaj wyznaczony pracownik koordynuje zadania z zakresu edukacji leśnej w nadzorowanych nadleśnictwach. Następnie zebrane tutaj sprawozdania przekazywane są do dyrekcji generalnej Lasów Państwowych; są podstawą do przygotowania corocznego „Raportu z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych”.

Roczne sprawozdanie z działalności edukacyjnej obejmuje:

  1. Formy edukacji i frekwencję osób korzystających

Do form edukacji należą między innymi: lekcje terenowe, spotkania z leśnikiem, prelekcje, pogadanki, wykłady, konkursy, akcje, imprezy okolicznościowe, wystawy. Dla przykładu, jedno nadleśnictwo przeprowadziło w 2011 r. średnio 34 zajęcia terenowe. Więcej informacji znajduje się w „Raporcie z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2011 roku”. Nie ukazał się jeszcze raport za rok 2012.

http://www.lasy.gov.pl/dokumenty/edukacja/raporty/raport-2011/view

  1. Podmioty współpracujące w zakresie edukacji

Do podmiotów współpracujących w zakresie edukacji należą między innymi: szkoły, ośrodki edukacji ekologicznej, parki krajobrazowe, parki narodowe, domy kultury, muzea, organizacje pozarządowe, media, kościoły, podmioty zagraniczne. Naturalnym partnerem w działalności edukacyjnej Lasów Państwowych są szkoły i środowisko nauczycielskie. Statystyczne nadleśnictwo współpracowało w 2011 roku z 20 szkołami. Więcej informacji na ten temat znajduje się we wspomnianym wyżej Raporcie.

  1. Pracownicy nadleśnictwa prowadzący edukację

Z „Raportu z działalności edukacyjnej Lasów Państwowych w 2011 roku” wynika, że najliczniejszą grupą leśnych edukatorów są leśniczowie i podleśniczowie, a następnie specjaliści, referenci i pracownicy techniczni nadleśnictw. Sytuacja ta wynika ze struktury zatrudnienia w Lasach Państwowych i przyjętej zasady – leśniczowie współpracują ze szkołami przynależnymi terytorialnie do danego leśnictwa.

  1. Podsumowanie – komentarz do działalności edukacyjnej nadleśnictwa w danym roku.

Hanka 
edukator@erys.pl