Z jakiego drzewa jest ta gałązka?

Rozpoznawanie gatunków to jeden z najczęściej realizowanych tematów podczas lekcji przyrody w lesie lub parku. Ja jednak z pełną świadomością zorganizowałam ją w szkolnym ogrodzie. Obiektami obserwacji były jednak gałązki, które pozyskałam poza terenem szkoły. Zależało mi, aby były to gatunki z klucza, który planowałam wykorzystać podczas zajęć (Wydawca: Centrum Informacyjne Lasów Państwowych).
26.05.2018

Rozpoznawanie gatunków to jeden z najczęściej realizowanych tematów podczas lekcji przyrody w lesie lub parku. Ja jednak z pełną świadomością zorganizowałam ją w szkolnym ogrodzie. Obiektami obserwacji były jednak gałązki, które pozyskałam poza terenem szkoły. Zależało mi, aby były to gatunki z klucza, który planowałam wykorzystać podczas zajęć (Wydawca: Centrum Informacyjne Lasów Państwowych).

Celem zajęć było skupienie uwagi uczniów na cechach liści, które umożliwią ich przyporządkowanie do konkretnego gatunku. Najpierw te cechy omówiłam, później uczestnicy zajęć pracowali samodzielnie. Na jakie cechy zwróciłam uwagę?

- kształt liści (blaszka, igła);

- ustawienie na gałązce (naprzeciwległe, skrętoległe);

- liście pojedyncze i złożone;

- ukształtowanie brzegu liści (całobrzegie, brzeg karbowany, brzeg ząbkowany, brzeg klapowany).

Planując zajęcia byłam spokojna; temat wielokrotnie powielany – taki samograj. Wystarczy dobrze przygotować materiały i obiekty do obserwacji, i się toczy. Jednak … coś mnie zaskoczyło. Przyszła do mnie dziewczynka z dwiema gałązkami – lipy drobnolistnej i robinii akacjowej: 

„Dla mnie i tu i tu jest liść złożony”. 

Wyjaśniała, że na obu gałązkach wyrasta wiele listków. Dało mi to do myślenia. Przeanalizowałyśmy oczywiście wspólnie liście obu gatunków – zadanie ułatwiło to, że gałązki były sporych rozmiarów.

Po zajęciach gałązki lipy trafiły do insektariów straszyka i patyczaków, a pozostałe na pryzmę kompostową.

Hanka

edukator@erys.pl