Uczy nas las

Będąc we wrześniu w Borach Tucholskich dowiedziałam się, że na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, w kilku ośrodkach bardzo dobrze jest rozwinięta edukacja zintegrowana – nauczyciele różnych przedmiotów wspólnie z leśnikami realizują treści edukacyjne przedmiotów nie tylko przyrodniczych. Niestety, nie mam żadnych materiałów, które by to potwierdzały. Informacja ta jednak zainspirowała mnie do przeanalizowania podstawy programowej pod tym właśnie kątem.
28.10.2013

Będąc we wrześniu w Borach Tucholskich dowiedziałam się, że na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu, w kilku ośrodkach bardzo dobrze jest rozwinięta edukacja zintegrowana – nauczyciele różnych przedmiotów wspólnie z leśnikami realizują treści edukacyjne przedmiotów nie tylko przyrodniczych. Niestety, nie mam żadnych materiałów, które by to potwierdzały. Informacja ta jednak zainspirowała mnie do przeanalizowania podstawy programowej pod tym właśnie kątem.

Stwierdziłam, że możliwości jest bardzo dużo i postanowiłam na blogu dzielić się pomysłami. Najpierw był pomysł na matematykę w lesie, później na chemię… I gdy głowiłam się nad tematem na kolejny miesiąc, otrzymałam przesyłkę z książką prezentującą właśnie takie interdyscyplinarne podejście do lasu. Okazało się, że już siedem lat temu, na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Łodzi, Nadleśnictwo Radomsko wydało materiały na ten temat. Potwierdziła się więc zasada, że najciemniej pod latarnią, bo mieszkam na terenie RDLP Łódź.

Publikacja „Uczy nas las” jest bardzo interesująca. Zawiera scenariusze zajęć terenowych na Leśnych Ścieżkach Edukacyjnych w Nadleśnictwie Radomsko. Jest to praca zbiorowa; opracowali ją nauczyciele przy współpracy pracowników Nadleśnictwa Radomsko. Nie zdołam tu scharakteryzować wszystkich zaprezentowanych w publikacji projektów sytuacji edukacyjnej, scenariuszy zajęć, projektów zajęć edukacyjnych i konspektów. Wspomnę o tych, które były dla mnie odkryciem (przedmioty, które nie należą do grupy przyrodniczych):

Język polski

  1. Scenariusz zajęć terenowych z j. polskiego (kl. V) – Poradnik przyjaciela lasu – „Myślę o przyszłości, więc… Deklaruję odpowiedzialność za przyrodę”

Informatyka

  1. Scenariusz lekcji informatyki (kl. IV) – „Projekt plakietki Przyjaciela lasu"
  2. Scenariusz lekcji informatyki (kl. V) – „Las też ma swoje prawa”

Język niemiecki

  1. Konspekt lekcji języka niemieckiego (kl.III) – „Die Tierversammlung”
  2. Konspekt lekcji języka niemieckiego (kl.II/III) – „Die Rolle des Waldes im Leben der Menschen”

Wychowanie fizyczne

  1. Scenariusz lekcji wychowania fizycznego – atletyka terenowa (kl. I)

Religia

  1. Scenariusz lekcji religii – „Świat darem Boga”
  2. Scenariusz katechezy – „Człowiek panem ziemi”

Pomyślano także o lekcji wychowawczej

  1. Scenariusz godziny wychowawczej (kl. VI) – „Praca zawodowa leśnika”

Hanka 
edukator@erys.pl