Tym razem punkt widzenia nauczyciela

Czasami słyszę o szkoleniach organizowanych przez leśników dla nauczycieli. Zawsze, ale to zawsze zastanawia mnie, czego nauczyciele oczekują. Bo jako leśnik-edukator i nauczyciel w jednym, nie jestem takim typowym nauczycielem. Po prostu nie potrzebuję niczego. Chociaż nie! Kilka razy zwracałam się do lokalnych leśników, ale zawsze to były (chyba) oczekiwania nietypowe, ponieważ nie uzyskałam pomocy; m.in. szukałam chiropterologa (zimowe liczenie nietoperzy) i znawcy nocnych motyli (planuję nocne wydarzenie).
17.03.2018

Czasami słyszę o szkoleniach organizowanych przez leśników dla nauczycieli. Zawsze, ale to zawsze zastanawia mnie, czego nauczyciele oczekują. Bo jako leśnik-edukator i nauczyciel w jednym, nie jestem takim typowym nauczycielem. Po prostu nie potrzebuję niczego. Chociaż nie! Kilka razy zwracałam się do lokalnych leśników, ale zawsze to były (chyba) oczekiwania nietypowe, ponieważ nie uzyskałam pomocy; m.in. szukałam chiropterologa (zimowe liczenie nietoperzy) i znawcy nocnych motyli (planuję nocne wydarzenie).

No i kilka dni temu otrzymałam ostatni numer miesięcznika DYREKTORA SZKOŁY, a w nim artykuł „Zajęcia poza klasą”. Autorki zapytały przyszłych nauczycieli (studentów Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego):

Dlaczego nauczyciele wraz z uczniami tak rzadko – zaledwie parę razy w roku szkolnym – opuszczają szkolne klasy?

Oto co ich powstrzymuje:

„- niezrealizowana podstawa programowa, poczucie straty czasu,

- obawa przed rozprężeniem, rozkojarzeniem uczniów,

- brak dyscypliny, obawa o bezpieczeństwo uczniów,

- troska o zdrowie, pogoda, warunki,

- organizacja, problemy z opieką,

- kwestie prawne, papierologia,

- finanse, prywatny czas,

- opór ze strony dyrekcji i innych nauczycieli,

- różnice zainteresowań, wyjście poza strefę komfortu,

- konfrontacja ze światem,

- brak porozumienia, dobrego kontaktu z klasą.”

 

No to czego nauczyciele oczekują po szkoleniach realizowanych przez leśników? Myślę, że pomocy w wyjściu poza strefę komfortu i konfrontacji ze światem. W tym przypadku leśnicy są najlepsi.

Hanka

edukator@erys.pl