Samosiew – jak to wykorzystać?

Wybrałam się z uczniami na dłuższą wędrówkę; stwierdzili: A może wytyczymy nową trasę rajdu wiosennego dla młodszych uczniów? Nowa trasa i nowe pomysły – wytropiliśmy piękny samosiew sosny.
25.02.2018

Wybrałam się z uczniami na dłuższą wędrówkę; stwierdzili: A może wytyczymy nową trasę rajdu wiosennego dla młodszych uczniów? Nowa trasa i nowe pomysły – wytropiliśmy piękny samosiew sosny.

13745.jpg

Owszem, będą wędrowały nową trasą dzieci z klas 1-3, jednak nowy pomysł będzie wykorzystany w klasie 4, podczas zajęć „matematyka w lesie”. Już na zdjęciu widać, że starszych drzew jest o wiele mniej niż młodszych. Tak się akurat złożyło, że po tych zajęciach, tego samego dnia, trafił do moich rąk miesięcznik „Dyrektor szkoły”, gdzie właśnie opisano te zajęcia (opracowałam je i prowadzę wspólnie z nauczycielką matematyki w mojej ulubionej szkole http://www.szkola-eureka.pl/).

Na zajęciach uczniowie liczą drzewa i przeliczają na powierzchnię 1 ha. W artykule fajnie to przedstawiono graficznie. A jak liczą drzewa?

13746.jpg

Przeciągają przez drzewostan w sposób losowy 50-metrowy sznurek. Wyruszając z jednego końca liczą wszystkie drzewa znajdujące się w odległości 1 m na prawo od sznurka. Wracając liczą drzewa znajdujące się po przeciwnej, również w takiej odległości. Uczniowie pomagają sobie używając metrowej długości kijka.

Na naszych zajęciach uczniowie postępują w ten sposób na powierzchni z samosiewem, a następnie w drzewostanie dojrzałym bez samosiewu. Później przeliczają, ile drzew rośnie na pow. 1 ha.

Z punktu widzenia leśnika najważniejsza jest refleksja – najpierw drzew jest bardzo dużo, później o wiele mniej. Dzieje się tak dlatego, że drzewa rosnąc, konkurują o światło, wodę, pokarm i przestrzeń życiową. Przegrywają te najsłabsze, chore, gorzej przystosowane. W drzewostanach gospodarczych leśnicy uprzedzają śmierć tych drzew wykonując cięcia pielęgnacyjne.

I tak dla przykładu:

(Źródło: Chrzanowski T. Edukacja leśna w pracy leśniczego. W: Biuletyn Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu. Nr 4(25) – listopad 2003 r. – wydanie specjalne)

  1. Na nowej uprawie sadzonych jest ok. 15 tys. sadzonek na 1 ha;
  2. Po 20 latach zostaje już ok. 5 tys. drzew;
  3. Po 50 latach jest już tylko ok. 2 tys. drzew;
  4. Po 100 latach zostaje ok. 400 drzew.

 

Hanka

edukator@erys.pl