Różnorodność biologiczna

Trzy różne zajęcia okazały się spójne merytorycznie. Co ciekawe, nie był to efekt zamierzony. Tak samo wyszło – wszystkie dotyczyły różnorodności. I co ciekawe, postrzeganej z różnego poziomu edukacyjnego.
24.04.2018

Trzy różne zajęcia okazały się spójne merytorycznie. Co ciekawe, nie był to efekt zamierzony. Tak samo wyszło – wszystkie dotyczyły różnorodności. I co ciekawe, postrzeganej z różnego poziomu edukacyjnego.

Przedszkole

Temat zajęć: „Znajdź coś …”

Opracowałam 23 zadania dla dzieci. Obserwowały i odkrywały; wniosek: wiosenny las jest bardzo różnorodny. Oto kilka przykładów:

- Znajdź coś kłującego;

- Znajdź coś pachnącego;

- Znajdź coś okrągłego;

- Znajdź coś chropowatego;

- Znajdź coś miękkiego.

Klasy 1-3 szkoły podstawowej

Temat zajęć: „Szkolny rezerwat przyrody”

Dzieci tworzyły azyl dla organizmów ze szkolnego ogrodu. Na wydzielonym obszarze sadziły, pieliły, grabiły, układały stos kamieni, organizowały poidełko dla ptaków, usypywały kopę liści, podlewały, układały gałęzie … tworzyły hotel dla bezkręgowców. A wszystko po to, aby w szkolnym ogrodzie było więcej różnych organizmów. Na kamieniach wygrzewają się np. jaszczurki, wśród gałęzi chowają myszy, a pod kopą liści będzie zimował jeż.

Klasa 4. szkoły podstawowej

Temat zajęć: „Indeks potencjalnej różnorodności biologicznej”

Uczniowie opracowywali indeks potencjalnej różnorodności biologicznej. Korzystali z tabeli - 50 cech, którym należało przypisać "1" (cecha występuje) lub "0" (cecha nie występuje). Wyszło bardzo dobrze; wynik 47/50. Do szczęścia zabrakło skał, porostów (w runie leśnym) i źródeł.

W indeksie potencjalnej różnorodności biologicznej znalazły się cechy opisujące: strukturę lasu (np. „W warstwie krzewów występują więcej niż 4 gatunki”), drzewa żywe (np. „Występują drzewa o nietypowym pokroju, np. wielopniowe”), drzewa zamierające i martwe (np. „Występują minimum dwa gatunki martwych drzew stojących”), epifity (np. „Obficie występują mchy i porosty na pniach drzew”), topografię (np. „Obecność głazów, skał”), wodę (np. „Tereny źródliskowe”), potencjalne nisze ekologiczne (np. „Żywe drzewa zahubione”), ślady zwierząt (np. „Ślady żerowania dzięciołów”).

Hanka

edukator@erys.pl