Różnorodność biologiczna
Trzy różne zajęcia okazały się spójne merytorycznie. Co ciekawe, nie był to efekt zamierzony. Tak samo wyszło – wszystkie dotyczyły różnorodności. I co ciekawe, postrzeganej z różnego poziomu edukacyjnego.
Przedszkole
Temat zajęć: „Znajdź coś …”
Opracowałam 23 zadania dla dzieci. Obserwowały i odkrywały; wniosek: wiosenny las jest bardzo różnorodny. Oto kilka przykładów:
- Znajdź coś kłującego;
- Znajdź coś pachnącego;
- Znajdź coś okrągłego;
- Znajdź coś chropowatego;
- Znajdź coś miękkiego.
Klasy 1-3 szkoły podstawowej
Temat zajęć: „Szkolny rezerwat przyrody”
Dzieci tworzyły azyl dla organizmów ze szkolnego ogrodu. Na wydzielonym obszarze sadziły, pieliły, grabiły, układały stos kamieni, organizowały poidełko dla ptaków, usypywały kopę liści, podlewały, układały gałęzie … tworzyły hotel dla bezkręgowców. A wszystko po to, aby w szkolnym ogrodzie było więcej różnych organizmów. Na kamieniach wygrzewają się np. jaszczurki, wśród gałęzi chowają myszy, a pod kopą liści będzie zimował jeż.
Klasa 4. szkoły podstawowej
Temat zajęć: „Indeks potencjalnej różnorodności biologicznej”
Uczniowie opracowywali indeks potencjalnej różnorodności biologicznej. Korzystali z tabeli - 50 cech, którym należało przypisać "1" (cecha występuje) lub "0" (cecha nie występuje). Wyszło bardzo dobrze; wynik 47/50. Do szczęścia zabrakło skał, porostów (w runie leśnym) i źródeł.
W indeksie potencjalnej różnorodności biologicznej znalazły się cechy opisujące: strukturę lasu (np. „W warstwie krzewów występują więcej niż 4 gatunki”), drzewa żywe (np. „Występują drzewa o nietypowym pokroju, np. wielopniowe”), drzewa zamierające i martwe (np. „Występują minimum dwa gatunki martwych drzew stojących”), epifity (np. „Obficie występują mchy i porosty na pniach drzew”), topografię (np. „Obecność głazów, skał”), wodę (np. „Tereny źródliskowe”), potencjalne nisze ekologiczne (np. „Żywe drzewa zahubione”), ślady zwierząt (np. „Ślady żerowania dzięciołów”).
Hanka