Rozmowa kontrolowana

Rozmowa kontrolowana jest metodą pracy zaliczaną do aktywizujących uczniów. Stosuję ją często podczas zajęć edukacyjnych i wydawało mi się, że robię to dobrze i atrakcyjnie z punktu widzenia uczniów. Jednak to co zobaczyłam wczoraj w Galerii Bzzz (Centrum Nauki Kopernik) to było mistrzostwo świata.
23.12.2015

Rozmowa kontrolowana jest metodą pracy zaliczaną do aktywizujących uczniów. Stosuję ją często podczas zajęć edukacyjnych i wydawało mi się, że robię to dobrze i atrakcyjnie z punktu widzenia uczniów. Jednak to co zobaczyłam wczoraj w Galerii Bzzz (Centrum Nauki Kopernik) to było mistrzostwo świata.

Wyjaśnię tym, którzy nie wiedzą co to za Galeria Bzzz, że jest udostępniana dzieciom do piątego roku życia (także ich opiekunom i starszemu rodzeństwu). Ujmując temat ogólnie, jest to specyficzny plac zabaw (http://www.kopernik.org.pl/wystawy/galeria-bzzz/ ).

Wczoraj zorganizowano tam dodatkowo miniwarsztaty dla dzieci POWIETRZE. Trafiłam tam przypadkowo podczas wędrówki za małą Lilą i oniemiałam z zachwytu. Fantastycznie prowadzona rozmowa z grupą dzieci. Przemyślane pytania, trzymanie rygoru i dyscypliny … Gdy Lila zainteresowała się kolorowymi rurkami („słomkami”) i wiatraczkiem (bardzo chciała wejść w ich posiadanie), pani stanowczo, ale grzecznie odmówiła.

Dzieci zastanawiały się, co to jest i do czego potrzebne jest powietrze. Była rozmowa o ptakach, latawcach, oddychaniu i ogniu. Były doświadczenia – dmuchanie przez rurki do szklanki wypełnionej wodą, puszczanie „samolotów” i gaszenie ognia. Pewnie tych doświadczeń i tematów było więcej, jednak mała Lilka, gdy nie udało się jej wejść w posiadanie kolorowych rurek i wiatraczka, straciła zainteresowanie warsztatem i powędrowała do części Galerii z wodą, a ja za nią.

Szczególne wrażenie wywarło na mnie doświadczenie z gaszeniem ognia. Jest powszechnie znane – przykrywa się słoikiem palącą się świeczką, która po chwili gaśnie. Zobaczyłam, że można z tego zrobić show:

- Najpierw pani zapaliła świeczkę i poprosiła dzieci o liczenie od 1 do 10. Świeczka nie zgasła.

- Następnie pani zakryła palącą się świeczkę słoikiem i poprosiła o liczenie od 1 do 10. Świeczka zgasła przy 6.

- Powtórzenie. Świeczka ponownie zgasła przy 6.

Dla mnie – edukatora leśnego, było to niezwykłe doświadczenie. Każdy temat, nawet ten najbardziej prozaiczny, można przekształcić w coś, co dla uczniów będzie odkryciem, przygodą, fascynacją …

A tak na marginesie … czy rodzice dzieci w wieku 1 – 5 lat rozmawiają z dziećmi o powietrzu? Większość pewnie nie. Tego tematu i wielu, wielu innych nie poruszają także nauczyciele w przedszkolach. Nie robią tego także najczęściej nauczyciele w klasach 1-3 szkoły podstawowej – tłumaczą ograniczeniami wynikającymi z podstawy programowej. Jednak dzieci nie znają znajdujących się tam zapisów. One mogą wszystko! Dlatego edukacja pozaszkolna jest taka ważna – wspomaga i uzupełnia edukację formalną.

Hanka

edukator@erys.pl