Refleksja po Nocy Sów

Celem powszechnej edukacji leśnej jest między innymi kształtowanie postaw społeczeństwa. (1) Na postawę, która w tym przypadku wyraża się stosunkiem do przyrody, leśników i ich pracy, składają się trzy elementy: wiedza, uczucia i przeżycia, zachowanie. (2)
08.04.2018

Celem powszechnej edukacji leśnej jest między innymi kształtowanie postaw społeczeństwa. (1) Na postawę, która w tym przypadku wyraża się stosunkiem do przyrody, leśników i ich pracy, składają się trzy elementy: wiedza, uczucia i przeżycia, zachowanie. (2)

Jak to się ma do Nocy Sów?

Takie wydarzenia organizują także leśnicy lub biorą w nich aktywny udział jako gospodarze lasu, na którego terenie się odbywa. Wśród uczestników spotkania są dzieci, młodzież, dorośli, całe rodziny. Mają różny stosunek do przyrody, leśników i ich działań. Dla jednych jest to temat bardzo ważny, dla innych nieistotny; u jednych wzbudza duże emocje, u drugich – słabe. Stosunek do przyrody, leśników i ich działań może być pozytywny, obojętny, negatywny; ta postawa może być ugruntowana lub nietrwała, która łatwo się zmienia. W Nocy Sów niejednokrotnie biorą udział osoby aktywnie działające na rzecz przyrody – mające do niej stosunek emocjonalny i dużą wiedzę.

I podczas jednej nocy, zbiera się taka przypadkowa grupa osób, wszyscy razem wędrują po ciemku – potykają się, wspierają, wpadają do kałuży … przeżywają przygodę. A leśnik (do którego stosunek jest różny) okazuje się wspaniałym przewodnikiem, wie gdzie można sowy usłyszeć, opowiada jak ważne są one dla funkcjonowania lasu. I przy ognisku nie ma już kłótni, przecież wszystkich łączą cudowne przeżycia, wspólne emocje … a leśnicy potrafią fantastyczne opowiadać o miejscu w którym wszyscy się spotkali.

Nieoczekiwanie zmieniają się postawy. Łamane są uprzedzenia, poglądy i stereotypy, które generują się na bazie niesprawdzonych informacji i przesądów.

Optymalny mechanizm powstania jakiejś postawy to bezpośredni kontakt z obiektem postawy, w tym przypadku z gospodarzem lasu w lesie.

 

(1) Cele powszechnej edukacji leśnej:

1) upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy o środowisku leśnym oraz o wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarce leśnej,

2) podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania z wszystkich funkcji lasu,

3) budowanie zaufania społecznego do działalności zawodowej leśników.

(źródło: „Wytyczne do tworzenia Programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie”)

 

(2https://parenting.pl/ksztaltowanie-postaw-uczniow

Hanka

edukator@erys.pl