Powoli powstaje koncepcja...
Od wiosny porządkuję opracowane przeze mnie NOTATNIKI (karty pracy i teksty przewodnie), które były testowane podczas zajęć. Oj nazbierało się tego… O wielu nawet zdążyłam zapomnieć.
Ponieważ chcę je wszystkie udostępnić, aby nauczyciele i edukatorzy mogli z nich korzystać, zmieniać, inspirować się… dumam, jak to zrobić, aby nie powstał suchy wykaz z odnośnikami. No i dzisiaj chyba wpadł mi do głowy fajny pomysł. Zrobię tak:
- karty pracy będą przyporządkowane do poszczególnych etapów edukacyjnych;
- do każdego etapu edukacyjnego opracuję myśl przewodnią;
- do każdego NOTATNIKA załączę krótki opis sytuacji dydaktycznej, w której można go wykorzystać (ok. pięciu zdań).
Wydaje mi się, że ten pomysł z myślą przewodnią może okazać się wartościowy. Moim zamierzeniem jest, aby towarzyszyła ona osobie prowadzącej lekcje w lesie podczas każdych zajęć z uczniami danego poziomu edukacyjnego. Mam tu na myśli treści ważne dla Lasów Państwowych.
Wyobrażam to sobie tak (podkreślenia to odnośniki):
NOTATNIKI
(karty pracy i teksty przewodnie)
Myśl przewodnia: Leśnicy pracują dla przyszłych pokoleń. Aby z małego nasienia wyrosło dorodne drzewo, musi minąć dużo czasu. Leśnicy sadzą więc małe drzewka i pielęgnują je, ale wyniki ich pracy będzie mogło docenić w pełni dopiero następne pokolenie.
PRZEDSZKOLA
Myśl przewodnia: Większość leśników, których spotykamy w lesie to pracownicy Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Są gospodarzami lasów. Dbają o to, aby dostarczał drewno, wpływał pozytywnie na środowisko oraz umożliwiał nam wypoczynek.
- Notatnik
- …
ETAP EDUKACYJNY: Klasy I-III
Myśl przewodnia: Lasy w Polsce są w większości publiczne. To znaczy, że są własnością całego społeczeństwa, nas wszystkich. Ich gospodarzami są w naszym imieniu leśnicy, pracownicy Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
- Notatnik – na dołączonym scanie (Poznawanie i obserwowanie form roślin - rośliny zielne, drzewa i krzewy. Poznawanie nazw obserwowanych roślin. Dostrzegania cech charakterystycznych poszczególnych form. Wstęp do tematu „Warstwy lasu”).
- …
ETAP EDUKACYJNY: Klasy IV-VI
Myśl przewodnia: Większością lasów publicznych zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe. Dlatego są one ogólnie dostępne. Jednak zdarzają się sytuacje, np. podczas suszy, gdy obowiązuje zakaz wstępu do lasu.
- Notatnik
- …
ETAP EDUKACYJNY: Gimnazjum
Myśl przewodnia: Leśnicy z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe wycinają drzewa, które osiągnęły odpowiednią wielkość. Jednak wciąż sadzone są nowe – i to na większej powierzchni niż wycięte. Dlatego powierzchnia lasów w Polsce stale się zwiększa.
- Notatnik
- …
ETAP EDUKACYJNY: Szkoły ponadgimnazjalne
Myśl przewodnia: Leśnicy z Lasów Państwowych starają się zrozumieć reguły rządzące przyrodą. Tak pielęgnują las, aby nie wyrządzać szkody skomplikowanym układom przyrodniczym. I tak np., starają się przy odnawianiu lasu wykorzystywać obsiew naturalny.
- Notatnik
- …
Hanka
edukator@erys.pl