Odpowiedzi na pytania konkursowe

16.12.2012

Dziękuję wszystkim za udział w konkursie. Jest on dowodem na to, że „burza mózgów” (bo tak to chyba należy traktować) daje fajne efekty.

NAJPIERW PYTANIE 1.

Który gatunek spośród wymienionych poniżej został oznaczony przez wszystkie grupy bezbłędnie. Dlaczego?

Na zajęciach które prowadziłam, jedynie modrzew europejski został oznaczony przez wszystkie grupy bezbłędnie.

Osoby, które udzieliły takiej odpowiedzi otrzymają nagrody. Jednak kilka osób wskazało inne gatunki i logicznie to uzasadniło, dlatego otrzymają nagrody pocieszenia.

  • „Dzieciaki poprawnie oznaczyły świerk, bo było go najwięcej i jest im najbardziej znany”;
  • „Może to sosna pospolita, dlatego że to najliczniejszy gatunek polskich lasów”;
  • „Stawiam, że dzieci rozpoznały bezbłędnie świerk pospolity, gdyż jest to drzewko świąteczne  "choinka" ! Mi do dziś święta kojarzą się z zapachem świerku.. D”.

 

A TERAZ PYTANIE 2.

Do czego przydały mi się guziki?

Poprawnie odpowiedziała jedna osoba – nauczycielka przyrody. GRATULUJĘ!!! Proszę oczekiwać nagrody.

„Żeby wytłumaczyć dzieciakom zasadę konstruowania klucza, używam różnych przedmiotów i chyba guziki również używałam. Dzieci muszą je posegregować według koloru, wielkości, ilości dziurek itp....”.

Odpowiedzi innych uczestników konkursu zaskoczyły mnie kreatywnością. Oto kilka z nich:

  • „Guziki posłużyły za tzw. pionki. Dzięki nim mogła Pani zobaczyć posunięcie grupy, a  tym samym wytypować zwycięską drużynę: D”;
  • „Jako pomoc w kluczu, jeden guzik oznaczał jakiś gatunek”;
  • „Myślę, że guziki służyły za pionki którymi młodzież przesuwała w dół drzewka-klucza - żeby było łatwiej zapamiętać gdzie są :)”;
  • „Moja teoria jest lekko naciągana bo nie ma guzików z pięcioma dziurkami, ale co tam, najwyżej dostarczę materiału na książkę pt "101 głupich pomysłów na guziki w lesie" ;) Otóż guziki mogła Pani wykorzystać do zobrazowania krótkopędów - z krótkopędów u jednych gatunków wyrastają po dwie igły, u innych po trzy, a jeszcze u innych pięć igieł, jest więc to jedna z ważnych cech przy rozpoznawaniu gatunków”.

Do tych osób zostaną wysłane nagrody pocieszenia.

Czy to nie jest cudowne. Myślę już nad następnym konkursem. Jesteście wspaniali!

Hanka 
edukator@erys.pl