Od scenariusza do komiksu

Jest to bardzo wciągające. Ja piszę scenariusz, grafik-ilustrator rysuje. I tak co miesiąc powstaje rozkładówka z komiksem edukacyjnym do Przyrody Polskiej.
19.05.2016

Jest to bardzo wciągające. Ja piszę scenariusz, grafik-ilustrator rysuje. I tak co miesiąc powstaje rozkładówka z komiksem edukacyjnym do Przyrody Polskiej.

Jak orientują się ptaki?

(Lewa strona rozkładówki)

Frankfurt, rok 1958. Profesor Wolfgang Wiltschko obserwował hodowane w piwnicy instytutu zoologii ptaki – rudziki. Jesienią wśród ptaków zapanował niepokój. Nocami były niespokojne, trzepotały się klatkach, tak jakby chciały lecieć w kierunku południowo-zachodnim. To właśnie tam – do Hiszpanii – wiedzie tradycyjna droga ich wędrówek.

W jaki sposób w ciemnej piwnicy potrafiły ptaki odnaleźć właściwy kierunek geograficzny swojej podróży? Profesor przeprowadził eksperymenty:

  • umieścił klatkę z rudzikami w stalowym pomieszczeniu, do którego wnętrza nie docierało ziemskie pole magnetyczne. Zdezorientowane ptaki zaczęły latać we wszystkich kierunkach.
  • umieścił klatkę z rudzikami pomiędzy dwoma elektromagnesami wielkości człowieka, które wytwarzały sztuczne pole magnetyczne i dawały się w dowolny sposób przemieszczać.
  • gdy np. elektromagnesy zostały ustawione tak, by wytwarzany przez nie północny biegun magnetyczny był na wschodzie, ptaki nie próbowały lecieć w kierunku Hiszpanii, lecz w kierunku Anglii. 

12551.jpg

(Prawa strona rozkładówki)

Skąd rudziki wiedzą, w jakim kierunku mają lecieć, by dotrzeć do słonecznej Hiszpanii? Otóż, ptaki posiadają wrodzoną wiedzę na temat zdolności orientowania się co do kierunku ziemskiego pola magnetycznego. Właściwy kierunek wędrówki odnajdują instynktownie.

Korzystania z innych źródeł informacji muszą się dopiero nauczyć:

  • migrujące ptaki zapamiętują jak najwięcej szczegółów topograficznych – położenie kompleksów leśnych, rzek, miast, łańcuchów górskich;
  • zapamiętują położenie Słońca;
  • zapamiętują położenie konstelacji gwiezdnych;
  • zapamiętują infradźwięki;
  • zapamiętują zapach danego miejsca;
  • wyczuwają z wyprzedzeniem nadchodzące załamania pogody; wtedy zatrzymują się lub nie ruszają z miejsca, przeczekując złą pogodę.

Hanka

edukator@erys.pl