O myśleniu naukowym

Przestudiowałam dwa artykuły znajdujące się w publikacji pokonferencyjnej Centrum Nauki Kopernik: Czachorowski S. 2016. Uczestnictwo w powstawaniu wiedzy. W: Centrum Nauki Kopernik. Konferencja Pokazać – Przekazać 2016 26 – 27.08 Warszawa.
04.02.2017

Przestudiowałam dwa artykuły znajdujące się w publikacji pokonferencyjnej Centrum Nauki Kopernik: Czachorowski S. 2016. Uczestnictwo w powstawaniu wiedzy. W: Centrum Nauki Kopernik. Konferencja Pokazać – Przekazać 2016 26 – 27.08 Warszawa.

Bartnik E. 2016. Myślenie naukowe w codziennym życiu. W: Centrum Nauki Kopernik. Konferencja Pokazać – Przekazać 2016 26 – 27.08 Warszawa.

Czytając szukałam odpowiedzi na pytanie, czy nieformalna edukacja prowadzona przez leśników ma wpływ na kształtowanie myślenia naukowego uczniów. Postaram się pokazać, że tak jest. A jeżeli u kogoś rozbudzę ciekawość (tylko zasygnalizuję kilka wątków), na końcu podałam link do publikacji zawierającej te i wiele innych artykułów.

Zacznijmy od tego, co to jest myślenie naukowe (metoda naukowa). To udoskonalony proces myślenia racjonalnego. Błędem jest sprowadzanie metody naukowej do stosowania przyrządów czy aparatury technicznej; dotyczy ona sposobu myślenia i weryfikowania hipotez. Tak należy prowadzić edukację, aby uczniowie obserwowali i odkrywali świat, a nie ograniczali się do przyswajania gotowych informacji. Dla leśników – edukatorów jest to szerokie pole do działania.

Metodzie tej towarzyszy krytyczne myślenie. Uczeń powinien „… rozumieć skąd się bierze wiedza w podręczniku oraz dlaczego w różnych podręcznikach mogą się znaleźć inne interpretacje, liczby, opisy tych samych zjawisk…”. Współcześni uczniowie to pokolenie, które ma możliwość sprawdzania – mają powszechny dostęp do informacji. Są także zalewani informacją. Pojawia się problem ze zrozumieniem otaczającego świata; trudność z oceną tego co jest prawdą. Dlatego ważna jest „ …umiejętność analizy uzyskiwanych informacji pod kątem ich prawdziwości, i nie przyjmowanie na wiarę wszystkiego co można przeczytać i zobaczyć.” I tu także szerokie pole do działania, np. materiały i dyskusja nt. Puszczy Białowieskiej. Pani prof. Ewa Bartnik podaje przykłady pytań, które należy zadać, czytając informacje w mediach, by uzyskać pewność, że są one rzetelne, np. „Czy osoba/osoby podające te dane są zatrudnione w instytucji naukowej? Czy są uznanymi specjalistami w swojej dziedzinie?”.

Publikacja pokonferencyjna dostępna jest w sieci:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:odydSVOhBw4J:www.kopernik.org.pl/fileadmin/user_upload/PROJEKTY_SPECJALNE/Konferencja_Pokazac-Przekazac/Edycja_2016/Pokazac-Przekazac2016_publikacja_pokonferencyjna.pdf+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b

Hanka

edukator@erys.pl