O mrówkach

Zrobiliśmy burzę mózgów.
09.05.2018

Zrobiliśmy burzę mózgów.

Uczniowie klasy 3. podawali kolejno po jednej informacji o mrówkach:

-  są małe,

-  mają różne kolory,

-  gryzą,

-  są pracowite,

-  potrafią dźwigać ciężary,

-  strzelają kwasem mrówkowym,

-  niektóre mają skrzydła,

-  …

Mi pozostało uporządkowanie wiadomości. Ponieważ miałam mało czasu, skupiłam się na tych skrzydłach. Opowiedziałam im, że mrówki żyją społecznie w mrowiskach. Społeczeństwo jest zróżnicowane ma grupy osobników o podobnej budowie i pełnionych funkcjach:

Robotnice – są bezskrzydłe, nie mogą się rozmnażać (mają niedorozwinięte narządy płciowe).

Samice – królowe, są okresowe uskrzydlone.

Samce – posiadają skrzydła.

Każda grupa mrówek wykonuje inne zadania.

Odwołałam się do funkcjonowania rodzin dzieci; opowiedziały o tym, co robią w domu mama, tata, dzieci. Wyjaśniłam, że u mrówek także jest podział zadań.

Robotnice opiekują się potomstwem (przenoszą jaja z jednego miejsca na drugie w zależności od temperatury i wilgotności w gnieździe, oblizują larwy dla ochrony przed infekcją grzybów, w razie potrzeby wynoszą poczwarki do górnej części kopca aby ogrzało je słońce), zapewniają pokarm, budują i utrzymują gniazdo (otwierają i zamykają wejście do mrowiska w zależności od potrzeb), bronią gniazdo w przypadku napaści, atakują inne gniazda celem zdobycia pożywienia. 

Młoda królowa po zakończeniu lotu godowego pozbywa się skrzydeł. Następnie w pojedynkę buduje gniazdo i wychowuje pierwsze pokolenie robotnic. Później przejmują one opiekę nad królową. Jej zadaniem jest składanie jaj i pozostaje w centrum zainteresowania robotnic. W mrowisku mrówki rudnicy występuje jedna lub kilka królowych.

Samce pojawiają się w mrowisku, gdy populacja robotnic jest dobrze rozwinięta, tuż przed lotem godowym. Żyją krótko i nie wykonują żadnej pracy.

Hanka

edukator@erys.pl