Nie wszystko zalicza się do przyrody

„Przyrodą nazywa się otaczający nas świat” – to cytat z podręcznika. Dzieci zrozumiały to dosłownie i wymieniały to co ich otaczało – tablica, okno… Dlatego teraz będę dodawała: „…, ale tylko to co powstało w sposób naturalny”. Bo nie wszystko zalicza się do przyrody. Otaczają nas wytwory działalności człowieka, które nie są składnikiem przyrody. Dlatego przygotowałam sobie pomoc – zabawę. Po wprowadzeniu (z wykorzystaniem tej pomocy) dzieci wyruszą w teren i będą klasyfikowały zaobserwowane obiekty do jednej z trzech grup: 1. Ożywione składniki przyrody; 2. Nieożywione składniki przyrody; 3. Wytwory działalności człowieka.
17.09.2016

„Przyrodą nazywa się otaczający nas świat” – to cytat z podręcznika. Dzieci zrozumiały to dosłownie i wymieniały to co ich otaczało – tablica, okno… Dlatego teraz będę dodawała: „…, ale tylko to co powstało w sposób naturalny”. Bo nie wszystko zalicza się do przyrody. Otaczają nas wytwory działalności człowieka, które nie są składnikiem przyrody. Dlatego przygotowałam sobie pomoc – zabawę. Po wprowadzeniu (z wykorzystaniem tej pomocy) dzieci wyruszą w teren i będą klasyfikowały zaobserwowane obiekty do jednej z trzech grup: 1. Ożywione składniki przyrody; 2. Nieożywione składniki przyrody; 3. Wytwory działalności człowieka.

To co mogłam zrobiłam dzisiaj, pozostało mi jeszcze zalaminowanie kart; wszystkie mają ten sam wymiar. Karty tytułowe poszczególnych grup są zielone, a pozostałe karty są na białym tle. Bardzo się cieszę, że zachowałam stare czasopisma przyrodnicze, a tak mnie kusiło, aby je wyrzucić.

Problemem były karty obrazujące składniki nieożywione. Miałam kłopot, jak pokazać temperaturę, opady atmosferyczne, nasłonecznienie, ciśnienie, wiatr. Dlatego podczas pracy dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać, konieczna będzie pomoc nauczyciela.

Poniżej wyniki mojej pracy (przed zalaminowaniem).

Ożywione składniki przyrody.

12795.jpg

Nieożywione składniki przyrody.

12793.jpg

Wytwory działalności człowieka.

12794.jpg

A na jutro zaplanowałam wykonanie innej pomocy – łańcuchy pokarmowe ze ślimakami. Tylko dlaczego to jest takie czasochłonne?

Hanka

edukator@erys.pl