Nauczyciele o tym nie wiedzą, no bo skąd?

Myślę, że nauczyciele, którzy przyjeżdżają z uczniami na spotkanie z leśnikiem, nie wiedzą o Zarządzeniu nr 57/2003 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. Zarządzeniem tym wprowadzono do stosowania w Lasach Państwowych: 1. Kierunki rozwoju edukacji leśnej w Lasach Państwowych; 2. Wytyczne do tworzenia programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie.
18.11.2013

Myślę, że nauczyciele, którzy przyjeżdżają z uczniami na spotkanie z leśnikiem, nie wiedzą o Zarządzeniu nr 57/2003 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. Zarządzeniem tym wprowadzono do stosowania w Lasach Państwowych: 1. Kierunki rozwoju edukacji leśnej w Lasach Państwowych; 2. Wytyczne do tworzenia programu edukacji leśnej społeczeństwa w nadleśnictwie.

Teoretycznie, każdy edukator recytuje „z pamięci” obudzony w środku nocy: cele stałej i powszechnej edukacji leśnej oraz treści, w oparciu o które powinien realizować cele edukacji leśnej. Myślę, że wiedza ta jest ważna także dla nauczycieli. Wówczas wspólne działania podejmowane z leśnikami byłyby efektywniejsze.

Poniżej przytaczam fragmenty tego Zarządzenia. Całość dostępna jest na stronie www.lasy.gov.pl

 (http://www.lasy.gov.pl/dokumenty/zarzadzenia-decyzje/zarzadzenia-i-decyzje-do-19-stycznia-2010-r/1981_2004/z57-2003)

Stała i powszechna edukacja leśna ma na celu:

1) upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy o środowisku leśnym oraz o wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarce leśnej;

2) podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania z wszystkich funkcji lasu;

3) budowani zaufania społecznego dla działalności zawodowej leśników.

 Cele edukacji leśnej należy realizować w oparciu o następujące treści:

1) budowa i funkcjonowanie ekosystemów leśnych;

2) znaczenie lasu: ekologiczne, produkcyjne i społeczne;

3) zagrożenia i ochrona lasów;

4) ochrona przyrody;

5) zadania leśników i leśnictwa.

Hanka 
edukator@erys.pl