Model lasu
To jest wspólne dzieło kilku klas 1-3 szkoły podstawowej. Jego wykonanie było poprzedzone wieloma wycieczkami do lasu. Analizowaliśmy strukturę lasu, poznawaliśmy rośliny zielne i drzewiaste, dzieliliśmy się wiedzą na temat leśnych organizmów.
Dzieci pracowały z dużym entuzjazmem. Najpierw uczniowie klasy drugiej wykonali warstwę gleby i ściółki leśnej. W warstwie gleby jest nora lisa. Uczniowie kolejnej klasy – trzeciej – wzięli na warsztat warstwę runa leśnego i podszytu. Następnie kolejna klasa trzecia wykonała warstwę koron drzew. Dzieło zwieńczyła klasa pierwsza wykonując z brystolu liście dębu i zwierzęta z plasteliny.
To był ważny dla mnie projekt i długo się zbierałam do jego realizacji. Oczywiście nie wszystko wyszło tak jak sobie zaplanowałam; za rok będzie sporo zmian. Generalnie chciałam, aby dzieci uświadomiły sobie, że w realu pomiędzy poszczególnymi warstwami lasu nie ma wyraźnej linii; warstwy się przenikają. Drzewo, zanim jego korona znajdzie się w warstwie koron drzew jest najpierw nasieniem w ściółce leśnej, później siewką w warstwie runa, następnie rośnie w warstwie podszytu, i gdy znajdzie się luka w okapie drzewostanu wystrzeli w górę i będzie elementem warstwy koron drzew.
Sporo czasu poświęciłam glebie. Nie rozumiem, dlaczego w podręcznikach do klasy 4. szkoły podstawowej, struktura lasu pokazywana jest od ściółki leśnej. Stąd nora z lisem. Opowiedziałam dzieciom o tym, jak ważna jest gleba i jakie żyją w niej zwierzęta.
A co zmienię w przyszłym roku?
Ø postaram się o większe kartony; dzieci są bardzo kreatywne i kartony po papierze ksero je ograniczały;
Ø warstwa gleby będzie głębsza i wykonamy mrowisko (część podziemną i nadziemną);
Ø figurki zwierząt wykonamy z gipsu, będą trwalsze.
Hanka