METODNIK

Wczoraj analizowałam zasoby edukacyjne strony www Ministerstwa Środowiska. Szukałam może nie tyle scenariuszy zajęć, tylko pomysłów na nowe aktywności – obserwacje, doświadczenia, eksperymenty… No i nic nie znalazłam. Myślę, że wynika to z faktu, że już niewiele potrafi mnie zaskoczyć.
25.11.2013

Wczoraj analizowałam zasoby edukacyjne strony www Ministerstwa Środowiska. Szukałam może nie tyle scenariuszy zajęć, tylko pomysłów na nowe aktywności – obserwacje, doświadczenia, eksperymenty… No i nic nie znalazłam. Myślę, że wynika to z faktu, że już niewiele potrafi mnie zaskoczyć.

Jednak dla ciekawskich podaję adres strony:

http://dzieci.mos.gov.pl/index.php?mnu=53

Scenariusze są przyporządkowane do czterech grup: przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna. W ramach każdej z grup można wybrać przedmiot nauczania i tematykę. I tak na przykład dla uczniów z klas IV – VI szkoły podstawowej dla przedmiotu przyroda i tematyki „wszystkie”, zaproponowano siedem scenariuszy. Postanowiłam się z nimi zapoznać. Bez problemu wszystkie pobrałam; są zapisane w pliku PDF.

Tym co najbardziej mnie w tych scenariuszach zaskoczyło to METODNIK. Nie spotkałam się nigdy do tej pory z tym określeniem. Jest wymieniany w materiałach pomocniczych, a dalej link. No i oczywiście kliknęłam, a tu odkrycie!!!

http://civitas.com.pl/pl/p/METODNIK/40

Metodnik jest opisany jako użyteczne narzędzia nauczania. Podobno jest sposobem stosowanym w szkołach angielskich i wartym propagowania. Nie jest to dodatkowy gadżet czy zabawka lekcyjna, lecz pomoc, która pozwala uczniowi sprawnie nawiązać kontakt z nauczycielem, przekazać mu konkretne informacje, np. dotyczące stopnia przyswojenia materiału, zaangażowania w lekcję, trudności, które podczas każdych zajęć mogą się pojawić. W METODNIKU są kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie wykorzystują je, aby poinformować nauczyciela:

  • kolor zielony – daję sobie świetnie radę, wszystko rozumiem;
  • kolor żółty – mam pewne wątpliwości;
  • kolor czerwony – nic nie rozumiem, proszę o pomoc.

Przekazaną informację nauczyciel może wykorzystać w różny sposób:

  • może prosić „zielonych” o wytłumaczenie wątpliwości „żółtym” (praca parami);
  • pomaga „czerwonym”; tłumaczy wszystko od początku.

Wariantem wykorzystania METODNIKA jest używanie tylko dwóch kolorów: zielonego i czerwonego, na wyrażenie zgody lub jej braku.

METODNIK powinien stać na ławce każdego ucznia i być w ciągłym użyciu. Podczas zajęć nie można się zgłaszać do odpowiedzi przez podnoszenie ręki.

Hanka 
edukator@erys.pl