Matematyka w lesie

Ostatni wpis w tym roku poświęcę projektowi, który zaprząta moją głowę. Niestety, opiszę go dopiero po 8 stycznia i bardzo z tego powodu cierpię (pilne zlecenie „na wczoraj”). W zasadzie ten projekt będzie składał się z aktywności, które nie raz wykorzystywałam podczas zajęć terenowych, jednak muszę je wszystkie odświeżyć i skonsultować z matematykiem.
29.12.2016

Ostatni wpis w tym roku poświęcę projektowi, który zaprząta moją głowę. Niestety, opiszę go dopiero po 8 stycznia i bardzo z tego powodu cierpię (pilne zlecenie „na wczoraj”). W zasadzie ten projekt będzie składał się z aktywności, które nie raz wykorzystywałam podczas zajęć terenowych, jednak muszę je wszystkie odświeżyć i skonsultować z matematykiem.

Piszę o nowym rajdzie dla uczniów – MATEMATYKA W LESIE. Będzie oczywiście rywalizacja, przygoda i wykorzystanie kompasów (tam gdzie nie będzie zakłóceń pola magnetycznego).

Aktywności uczniów, które poniżej wymienię bardzo ładnie korelują z tym, co leśnicy robią w lesie. Dlatego ich komentarz podczas podsumowania rajdu będzie szczególnie cenny.

  1. Ile drzew rośnie w lesie?

Opis na końcu wpisu.

  1. Jaka jest objętość pnia drzewa?

Uczniowie muszą zmierzyć wysokość drzewa (bez korzystania z wysokościomierza) oraz obliczyć promień (do dyspozycji będą mieli sznurek i linijkę).

  1. Ile zawilców rośnie w lesie?

Rajd planuję na wczesną wiosnę, wówczas będą łany tych kwiatów. Tu podobnie jak w przypadku drzew, uczniowie liczą rośliny na małej powierzchni i przeliczają na hektar. Jednak inna będzie metoda wyznaczania powierzchni próbnej.

  1. Wytycz trasę długości 100 m i wykonaj mapę.

Tutaj planuję zastosowanie skali.

  1. Jak jest grubość drzewa na wysokości 1,3 m (pierśnica).

Uczniowie będą mieli do dyspozycji sznurek i linijki.

  1. Jak wysokie jest drzewo?

Uczniom zaproponuję trzy metody. Porównają dokładność.

  1. Wytycznie powierzchni badawczej i ocena różnorodności biologicznej.

Podczas tej aktywności zaproponuję wykonanie cyrkli (patyki + sznurek) oraz wykorzystanie kompasów.

  1. Jeżeli na trasie będzie nora (np. borsuka, kreta …), wówczas uczniowie będą obliczać, ile ziemi wykopał zwierz.

Myślę, że jeszcze coś sobie przypomnę. Liczę także na kreatywność nauczyciela.

A jak można obliczyć ile drzew rośnie w lesie?

To proste. Należy przeciągnąć przez drzewostan w sposób losowy 50-metrowy sznurek. Wyruszając z jednego końca, należy policzyć wszystkie drzewa znajdujące się w odległości 1 m na prawo od sznurka. Wracając należy policzyć drzewa znajdujące się po przeciwnej stronie, także w takiej samej odległości. Można sobie pomóc używając metrowej długości kijka.

Obliczenia:

1 ha = 100 m x 100 m = 10 000 m2

Uczniowie policzą drzewa na powierzchni 100 m2, co stanowi 1% hektara.

Aby dowiedzieć się, ile drzew rośnie na 1 ha, należy otrzymaną liczbę pomnożyć przez 100.

 

Komentarz leśnika: Liczba drzew rosnących w drzewostanie zmniejsza się, w miarę upływu lat. Wartość ta waha się od 15 000 (uprawa) do 400 lub mniej (dojrzały drzewostan). Aby las rozwijał się prawidłowo, leśnicy wykonują szereg prac pielęgnacyjnych, np. usuwają drzewa chore, wadliwe, przegrywające konkurencję o światło, wodę, pokarm i przestrzeń życiową, przerzedzają drzewostan.

Hanka

edukator@erys.pl