Leśne badania

Dla naukowców lasy są obiektem ekscytujących badań. Przykładem jest Puszcza Piska, w której wielkie szkody wyrządził huragan, który 4 lipca 2002 roku przeszedł nad północno-wschodnią Polską. Wiatr połamał drzewa; spowodował wielkie straty w rezerwatach przyrody, strefach ochronnych gniazdowania i bytowania ptaków gatunków chronionych.
16.11.2017

Dla naukowców lasy są obiektem ekscytujących badań. Przykładem jest Puszcza Piska, w której wielkie szkody wyrządził huragan, który 4 lipca 2002 roku przeszedł nad północno-wschodnią Polską. Wiatr połamał drzewa; spowodował wielkie straty w rezerwatach przyrody, strefach ochronnych gniazdowania i bytowania ptaków gatunków chronionych.

‘… Dramatyczne wydarzenia w Puszczy Piskiej niespodziewanie sprawiły, że będzie można zrealizować jedyny w swoim rodzaju projekt, polegający na pozostawieniu wybranego obszaru poklęskowego sukcesji naturalnej (bez uprzątania wiatrołomów). Początkowo brano pod uwagę przeznaczenie na ten cel nawet 2 tys. ha. Ostatecznie wybrano 445 ha powalonych drzewostanów na terenie Nadleśnictwa Pisz. To największe tego typu przedsięwzięcie w Europie, wymarzony poligon doświadczalny dla nauki, o trudnym dla przecenieniu znaczeniu dla praktyki leśnej, ale też – po prostu – leśnej edukacji społeczeństwa …’

Lasy są także najlepiej wyposażoną pracownią przyrodniczą. Mam wielką przyjemność uczestniczenia w projekcie uczniów klasy 4. szkoły podstawowej. Obiektem badania są liście klonu. Każda grupa uczniów zebrała 30 liści  zmierzyła długość ogonków liściowych, które zostały poddane analizie statystycznej. Uczniowie z wielkim entuzjazmem mierzą, analizują, przeliczają i interpretują. 

13647.jpg

13646.jpg

Uczniowie pracują w parach, zgodnie z tekstem przewodnim; przygotowują także prezentacje:

  1. Opiszcie budowę liścia klonu i komórki roślinnej.
  2. Scharakteryzujcie gatunek drzewa – klon pospolity.
  3. Dlaczego liście klonów różnią się wielkością blaszki i długością ogonków?
  4. Jakie są przyczyny zrzucania liści przed zimą?
  5. Jak to jest z opadaniem liści u drzew gatunków iglastych?
  6. Opiszcie proces opadania liści.
  7. Wyjaśnijcie, dlaczego liście niektórych gatunków jesienią zmieniają barwę?
  8. Wyjaśnijcie wpływ opadania liści na rotację Ziemi.

Ważną mam rolę ja – leśnik. Przygotowuję się do podsumowania projektu i uczniowskich prezentacji. Opowiem m.in. o gatunkach lasotwórczych i współtworzących drzewostany, o rekordowych klonach i pomnikach przyrody, o zastosowaniu drewna.

Źródło;

Fronczak K. 2004. Zielony Skarbiec Polski. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa.

Hanka

edukator@erys.pl