Kontrakt

Szkoda mi czasu na opracowywanie kontraktu z każdą grupą którą zabieram do lasu. Dlatego dałam to zadanie klasie czwartej, a wyszczególnione zasady obowiązują wszystkich uczniów szkoły. Dlaczego zajęli się tym uczniowie klasy czwartej? Otóż mają za sobą dział „Jak sobie radzić w niebezpiecznych sytuacjach?” Pracowali samodzielnie, w dwóch grupach. Koordynatorka – Lena, spisała zasady na tablicy (ustalali je wspólnie), a następnie każda grupa wykonała plakat. Jeden przylepili do drzwi w pracowni przyrodniczej, drugi będzie umieszczony w szkolnym holu.
28.02.2018

Szkoda mi czasu na opracowywanie kontraktu z każdą grupą którą zabieram do lasu. Dlatego dałam to zadanie klasie czwartej, a wyszczególnione zasady obowiązują wszystkich uczniów szkoły. Dlaczego zajęli się tym uczniowie klasy czwartej? Otóż mają za sobą dział „Jak sobie radzić w niebezpiecznych sytuacjach?” Pracowali samodzielnie, w dwóch grupach. Koordynatorka – Lena, spisała zasady na tablicy (ustalali je wspólnie), a następnie każda grupa wykonała plakat. Jeden przylepili do drzwi w pracowni przyrodniczej, drugi będzie umieszczony w szkolnym holu.

Nieskromnie przyznam, że fajnie to wyszło. Powędrowałam z plakatem do każdej klasy. Ponieważ szykujemy się wiosennego rajdu, najpierw robiliśmy listę tego, co należy ze sobą zabrać, a na koniec omawialiśmy zasady bezpieczeństwa. Jestem pewna, że łatwiej uczniowie przyjmą zasady opracowane przez koleżanki/kolegów, niż przeze mnie.

Kształtowanie właściwej postawy – zachowania na zajęciach w lesie to długi proces. Oto przykład: dużo rozmawialiśmy o tym, że nie można dotykać nieznanych i dzikich zwierząt. Jeden z uczniów przygotował referat o wściekliźnie. A co się dzieje w drodze do lasu? Jedna z uczennic „kizia za uszkiem” jakiegoś psa. Ona nie mogła zrozumieć, że coś jej grozi. „Przecież ten pies zawsze tu się kręci”. Zaparła się. Jednak zgodnie z ustaleniami, kolejne takie zachowanie skończy się uwagą przesłaną rodzicom. Jeżeli nadal nie poprawi zachowania, nie będzie z nami wychodziła – zostanie w szkole z inną klasą lub na świetlicy.

Postanowiłam być konsekwentna.

Przypomniał mi się refren jednej z ulubionych piosenek mojej wnuczki – Lilki:

Sztywno, równo i posłusznie,

a do tego bez wahania.

Dyscyplina! Dyscyplina,

to podstawa wychowania.

(Pan Kleks w Kosmosie – Dyscyplina)

Hanka

edukator@erys.pl