Konkurs! Konkurs! Konkurs!

W pewnej szkole zostały do wykorzystania pieniądze, więc zorganizowano wyjazd na zajęcia przyrodnicze. Nauczycielka wybrała temat optymalny na tę porę roku – Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych. Ucieszyłam się z tego tematu, ponieważ akurat opracowałam scenariusz takich zajęć – będzie zamieszczony w styczniowym numerze Przyrody Polskiej, w dodatku Biuletyn Eko-edukacyjny.
11.12.2012

W pewnej szkole zostały do wykorzystania pieniądze, więc zorganizowano wyjazd na zajęcia przyrodnicze. Nauczycielka wybrała temat optymalny na tę porę roku – Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych. Ucieszyłam się z tego tematu, ponieważ akurat opracowałam scenariusz takich zajęć – będzie zamieszczony w styczniowym numerze Przyrody Polskiej, w dodatku Biuletyn Eko-edukacyjny.

Zajęcia przebiegły sprawnie. Najpierw uczniowie samodzielnie rozpoznawali drzewa i krzewy. Obiekty obserwacji zaznaczyłam wcześniej (Zdjęcie 2.) – na żółtych kartkach wydrukowałam kolejne numery, następnie umieściłam je w „koszulkach” i przywiązałam biało-czerwoną taśmą do drzewa. Uczniowie wyposażeni w mapy i klucze do rozpoznawania wyruszyli do lasu (Zdjęcie 3.). Poruszali się po wyznaczonym terenie. Chłopcy nie mogli się oczywiście powstrzymać i dokuczali koleżankom, rzucając śnieżkami (Zdjęcie 4.).

Podczas podsumowania okazało się, że tylko jeden gatunek został oznaczony bezbłędnie.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KONKURS 1.

Który gatunek spośród wymienionych poniżej został oznaczony przez wszystkie grupy bezbłędnie. Dlaczego?

Gatunki: świerk pospolity, modrzew europejski, sosna zwyczajna. sosna limba, jodła pospolita, daglezja zielona, jałowiec pospolity.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Następnie uczniowie samodzielnie opracowywali klucze do oznaczania. Każda grupa otrzymała pięć gałązek. To jest trudna część zajęć. Wyjaśniłam im, że w biologii klucze do oznaczania są używane do rozpoznawania organizmów. Czasami taki klucz to seria zdjęć lub rysunków. Częściej jest to długa lista pytań czy stwierdzeń, ułożonych systematycznie. Dzięki temu można się dowiedzieć, jak gatunek jest oznaczany. Wytłumaczyłam uczestnikom zajęć, że ich zadaniem będzie opracowanie klucza dychotomicznego do oznaczenia gatunków, których gałązki otrzymali. Wyjaśniłam, że termin – dychotomia pochodzi z języka greckiego; dichotomos = przecięty na dwie części. Oznacza dwudzielność; podział na dwie części, wzajemnie się wykluczające i uzupełniające do całości, co należy wykorzystać podczas konstruowania klucza. I w tym miejscu ogłaszam konkurs 2.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KONKURS 2.

Do czego przydały mi się guziki? (Zdjęcie 1.)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Konkursy są niezależne od siebie. Można przysłać odpowiedź tylko na 1. lub 2.

Oczywiście mile widziane są odpowiedzi na oba pytania.

Odpowiedzi proszę przesyłać na adres edukator@erys.pl. Czekają ciekawe nagrody - książki... A może coś jeszcze? 

Czekam do niedzieli, do godziny dwudziestej.

Hanka 
edukator@erys.pl

 

5989.jpg

5990.jpg

5991.jpg

5991.jpg

5992.jpg