Konkurs

Zachęcam do wzięcia udziału w niezwykle interesującym konkursie. Został ogłoszony przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, a dotyczy drewna.
23.11.2014

Zachęcam do wzięcia udziału w niezwykle interesującym konkursie. Został ogłoszony przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, a dotyczy drewna.

Oto link do niezbędnych informacji:

http://www.lasy.gov.pl/informacje/wydarzenia/konkurs-na-edukacyjne-gry-i-zabawy

Konkurs ma na celu zaprezentowanie za pomocą gier oraz zabaw drewna jako surowca uniwersalnego.

Może kogoś zainspiruję, opowiadając o tym, w jaki sposób poruszam temat drewna. Ulubiona zabawa polega na wymienianiu zastosowań drewna na każdą literę alfabetu. Jest to ulubiona zabawa podczas biegu terenowego. Gdy grupa goniąca jest tuż, tuż…, grupa uciekająca zostawia „list” z zadaniem: „Wymieńcie zastosowanie drewna na każdą literę alfabetu. Dalej możecie wyruszyć dopiero po wykonaniu zadania”.

Wariantów tej zabawy jest dużo. Dla młodszych dzieci mam rysunek drzewa; na każdym liściu jest litera alfabetu. Zadaniem dzieci jest napisanie zastosowania drewna na tę literę.

Także ciekawą zabawą jest wizualizacja prowadząca do uzmysłowienia uczestnikom spotkania edukacyjnego faktu, jak wszechobecne w ich otoczeniu jest drewno. Proszę o zamknięcie oczu i wyobrażenia sobie swojego własnego pokoju (podłoga, ściany, drzwi, okna, meble, wyposażenie, przedmioty znajdujące się w środku …). Gdy już uczestnicy zajęć poczują się dobrze i opowiedzą, co sobie wyobrazili (cały czas mają zamknięte oczy) proszę, aby usunęli z tej wizualizacji wszystko co jest wykonane z drewna. Efekt gwarantowany – dużo emocji:

- Nie mam podłogi!

- Zniknęło biurko!

- Zniknęły książki!

- Nie mam okien!

- Nie mam drzwi!

- …

Jednak to nic, w porównaniu z pomysłem kolegi – edukatora. Gdy podczas zajęć młodzież krytykuje leśników za ścinanie drzew prowokuje:

- No to czym zastąpisz papier toaletowy!

Dory argument, prawda?

Podczas tych dyskusji o drewnie, bardzo ważna jest refleksja uczestników zajęć. Leśnik – edukator musi być przygotowany na różne argumenty, szczególnie te dotyczące surowców, które mogą zastąpić drzewo. Na przykład podczas wizualizacji przedmiotów znikających z pokoju usłyszałam kiedyś:

- Nie mam okien!

- A ja mam, całe szczęście, że są plastikowe!

W takiej sytuacji komentarz leśnika edukatora jest kluczowym momentem zajęć.

Edukacja leśna zaczyna być edukacją dla zrównoważonego rozwoju!

Należy uzmysłowić uczestnikom zajęć że drewno, w przeciwieństwie do plastiku, powstaje w fabryce najbardziej przyjaznej środowisku, w lesie. Powstaje z energii Słońca, dwutlenku węgla, wody i składników mineralnych krążących w przyrodzie. Skomplikowanymi procesami rządzi sama natura.

Hanka

edukator@erys.pl